Článek
O značce Nio jste už možná slyšeli – její sportovní elektromobil EP9 strčil do kapsy všechny sporťáky světa a na severní smyčce okruhu v německém Nürburgringu překonal nejrychlejší čas okruhu. Kam se na něj hrabalo Porsche, Ferrari, Lamborghini. [celá zpráva]
To si ale spousta lidí říkala, že to je sice pěkné, ale kdo si koupí takový sporťák. A tak má Nio nově i SUV, tedy nejžádanější druh automobilu na světových trzích. Dlouhý je 4,98 metru a uvnitř má uspořádání sedmi sedadel ve třech řadách.
A že je jeho starším sourozencem lehoučký sporťák, vzal si od něj tenhle civilnější vůz spoustu zajímavé techniky. Celohliníková karoserie je doplněna hliníkovým podvozkem. Ten je spojený se vzduchovým odpružením.
Co je pod kapotou? Jsou to dva elektromotory – každý u jedné nápravy. Souhrnný výkon mají 480 kW (653 koní) a točivý moment 840 Nm. Na stovku zrychlí za 4,4 sekundy, což nezvládne ani mnohý sporťák.
Energii dodávají elektrické články o kapacitě 70 kWh, které nabízejí dojezd 355 km. To není mnoho, ale stejně jako u sporťáku, i tady se akumulátory nemusejí nabíjet, stačí je za tři minuty vyměnit. K tomu má vyrůst v Číně síť dobíjecích stanic, kterých bude 1100. Tady si majitelé akumulátory vymění, ty vybité napojí k nabíječce a pokračují dál v cestě. Pokud bude nějaký řidič v nesnázích, přijede mobilní dobíječka, která za deset minut dokáže naplnit kapacitu tak, aby auto dojelo dalších 100 km.
Samozřejmě že auto je velmi luxusně vybaveno, dokonce má i kompletní systémy pro autonomní jízdu na dálnici. Interiér je luxusní, kompletně digitální.
Vůz bude stát v Číně v přepočtu asi 1,48 miliónu korun. Kdo se ovšem zaváže v programu pronájmu akumulátorů, ušetří asi 330 000 korun, ale bude muset měsíčně platit asi 2600 Kč. Firma se bude starat o akumulátory, takže majitel bude mít jistotu, že všechno je tak, jak má být.