Článek
Jak hodnotíte zákaz prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035?
Palivářský sektor v Evropě se snaží vyvíjet nízkouhlíkatá kapalná paliva, ať už z odpadních plastů, nebo vyspělých druhů biosložek. Za této situace mi tak rušení spalovacích motorů přijde jako uspěchané, když budou k dispozici zmíněná paliva, která by mohla dál sloužit jako pohonná látka pro spalovací motory.
Termín 2035 bez podrobné ekonomické analýzy a významu jednotlivých druhů doprav jako nákladní, letecké, technologické dopravy mi připomíná socialistickou minulost „poručíme větru, dešti“.
Česko se brání zákazu spalovacích motorů
Z pohledu pohonů i bezpečnosti zdrojů energie, efektivnosti v různých segmentech dopravy a dalších ekonomických faktorů je to v členských zemích EU málo odborně prodiskutované.
Navíc to bude zákaz prodeje, ale ne výroby. Do zemí, kde zákaz nebude platit, budou automobilky moci vyvážet dál nebo tam přesunout svou výrobu.
Zmínil jste nízkouhlíkatá paliva, v čem se liší?
Vycházejí emisně lépe než stávající fosilní paliva. Technologie budou náročné, ale umožní ponechat spalovací motor. Budou zřejmě dražší, ale ani elektřina dnes není levná.
Jaké mohou být kromě ceny elektřiny překážky přechodu k elektromobilitě?
Z pohledu současné situace, kdy se cenová úroveň elektromobilů blíží milionu korun, bude velice náročné přesvědčit občany, aby si tato auta kupovali. Navíc je celá řada vlastností elektromobilů, které neskýtají potřebný komfort, jaký mají spalovací motory. Ať už je to dojezd, doba nabíjení, životnost baterií a podobně.
Vzhledem k ekonomické situaci bych určitě zákaz prodeje současných aut takhle dramaticky nestavěl, měla by k tomu být odborná diskuse právě i s ohledem na to, jak se rafinériím podaří připravit nová paliva s daleko menší emisní stopou.
Evropský parlament schválil zákaz prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035
Jak moc je nyní v Evropě ropa důležitá?
Proces její postupné substituce bude trvat desítky let. Určitě nelze vystavovat ropě a řadě výrobků z ropy, tedy ani palivům, úmrtní list. Dnešní svět bez ní a řady výrobků, které z ropy vyrábíme, zatím neumí žít.
Pro další až dvacetileté období stále zůstanou rozhodující spalovací motory a stávající složení vozového parku, kde dominují automobily na benzín a naftu. Nákladní kamionová doprava, užitková vozidla, těžká technika, vozidla integrovaného záchranného systému, vojenská technika i zemědělské stroje budou používat výkonné spalovací motory na motorovou naftu.
Kolik takových vozidel v Evropě jezdí?
Podle Asociace evropských výrobců automobilů je v EU 25 milionů užitkových, nákladních aut a autobusů. Přidáme-li Británii, Norsko, Švýcarsko, Turecko a evropskou část Ruska, je to 55 milionů těchto vozů.
V Evropě hrozí drastické pokuty za kouření v autě
Téměř 98 procent z nich jezdí na naftu. Myslím si, že bezemisní nákladní doprava a rušení spalovacích motorů u ní je ještě hodně vzdálená představa. Vezměte si třeba integrovaný záchranný systém. Bude potřeba jet na zásah, a co se bude dít, když nepůjde proud?
Jaká je kromě elektřiny alternativa na bezemisní provoz?
Myslím si, že nastal čas na čerpacích stanicích nabídnout vodík. Má z pohledu energie k pohonu velkou budoucnost. Musí se vyřešit jeho výroba, respektive zdroje pro výrobu zeleného vodíku. Jeho využití vidím v palivových článcích u osobní dopravy, ve vodíkových autobusech a v letecké mezikontinentální dopravě.