Článek
„Jedna z výstav se zabývá historií japonských aut, to jest vozy z roku 1970 a staršími. To byla doba, kdy japonský automobilový průmysl zažíval největší rozmach a stával se dominantním na celosvětovém trhu,” říká Leslie Kendall, šéfhistorik Petersenova automobilového muzea.
Druhá výstava se zabývá upravenými auty. „Je to moderní ekvivalent hot-rodů z 50. a 60. let - auta, která imponují mladým, která spolknou obrovské množství času a energie,” přibližuje Kendall. V kombinaci tyto dvě výstavy podle něj nabízejí novou perspektivu na japonskou automobilovou kulturu.
K nejzajímavějším vystaveným strojům patří Toyota 2000 GT z roku 1967, která byla prvním japonským sporťákem. Tenhle vůz si zahrál i v bondovce Žiješ jenom dvakrát se Seanem Connerym, a to v kabrio-verzi. Ta vznikla speciálně pro film, protože 188 cm vysoký Connery se do kupé prostě nevešel.
První toyota se nejmenovala Toyoda
Také je k vidění replika první vyrobené toyoty vůbec - vozu Toyoda AA z roku 1936. Písmeno d ve jméně není překlep - zakladatel automobilky Kiichiro Toyoda se takto jmenoval a slabiku „ta” na konci použil až při založení firmy Toyota Motor Company v roce 1937.
A proč právě v USA? Japonská auta jsou tam totiž velmi oblíbená. Jen v letošním roce pochází šest nejprodávanějších aut (mimo pick-up trucky) na americkém trhu z Japonska; vede Toyota Camry.
Muzeum do USA dopravilo exponáty za spolupráce automobilek Nissan a Mitsubishi a návštěvníci se na ně mohou podívat až do dubna příštího roku.