Článek
Projekt Shore to Store (česky „Z pobřeží do obchodu”) je společným dílem přístavu, automobilky Toyota, výrobce náklaďáků Kenworth a petrolejářského giganta Shell, a spolufinancuje ho CARB (California Air Resources Board). Přispěje částkou 41 miliónů dolarů, tedy asi 913 miliónů korun.
Na rozdíl od dieselových náklaďáků, které do ovzduší vypouštějí mimo mnoha jiného i oxid uhličitý, jde z výfuku auta na palivové články jen vodní pára. A o pohon samotný se stará elektřina - ta vzniká právě v palivových článcích reakcí vodíku s kyslíkem.
Podle tiskové zprávy Toyoty tak budou emise skleníkových plynů sníženy o 465 tun - oproti čemu přesně, či za jaké období, nebylo specifikováno.
Technologii palivových článků dodává Toyota, technický základ tahače je Kenworth T680. Shell do projektu vstoupí výstavbou dvou nových čerpacích stanic na vodík, uzpůsobených pro potřeby velkých nákladních aut, a v širším okolí Los Angeles jich tak bude celkem pět.
Podle předběžných informací by měl vodíkový tahač mít dojezd okolo 480 km na jedno naplnění nádrží a měl by utáhnout zhruba 16 tun nákladu. Měl by také být rychlejší - osminu míle (cca 200 metrů) s pevným startem by měl ujet za 8,9 s oproti 14,6 s srovnatelného konvenčního tahače.
Vodíkové náklaďáky budou v roce 2020 zboží vozit z přístavu po Los Angeles, ale i do severní části Kalifornie. „Přístav Los Angeles ukazuje světu, že se nemusíme rozhodovat mezi ochranou životního prostředí a ekonomickým růstem. Dotace CARB umožní přepravovat zboží po přístavu i mimo něj bez produkce zplodin,” říká starosta Los Angeles Eric Garcetti.