Článek
Díky rekordnímu prodeji ojetých osobních vozů si majitelé loni zaregistrovali 212 869 osobních aut z druhé ruky. "Tragédie je v tom, že ten nárůst je převážně u přestárlých vozidel," řekl tajemník svazu Pavel Tunkl. Téměř třetina registrovaných ojetin je starší deseti let.
O více než 12 000 kusů na 62 038 vzrostl prodej nových lehkých užitkových vozů, kam se vedle dodávek do 3,5 tuny počítají osobní vozidla s mřížkou oddělující zavazadlový prostor.
Škoda vede, ale stále náskok ztrácí
Stále větší podíl trhu osobních vozidel si ukrajují dovozci na úkor domácích výrobců. Na celkovém počtu nově registrovaných osobních vozidel se dovoz podílí téměř 63 procenty, což je navýšení o pět procentních bodů. Na domácí výrobce tak připadá 37 procent.
Prodej nových osobních automobilů v České republice za rok 2007 | ||
---|---|---|
Značka | Prodané vozy | rozdíl proti roku 2006 |
Škoda | 49 094 | - 2739 |
Ford | 8474 | + 3060 |
Renault | 7477 | - 679 |
Volkswagen | 7044 | - 72 |
Peugeot | 6532 | + 760 |
Hyundai | 6528 | + 500 |
Citroën | 6092 | + 744 |
Toyota | 4997 | + 491 |
Kia | 4526 | + 1 815 |
Opel | 4165 | + 927 |
Zdroj: SDA |
Nejprodávanější značkou na našem trhu v osobních automobilech je tradičně Škoda Auto. Za dvanáct měsíců jich prodala 49 094, což je však proti minulému roku o 2 739 kusů méně. To jen dokazuje, že podíl na trhu se škodovce stále zmenšuje. Ještě předloni to bylo 41,8 %, v roce 2007 už jen 37 %.
Na druhém místě celkově a prvním místě mezi dovozci pak figuruje Ford s 8 474 vozidly, což je nárůst o 3 060 automobilů. Třetí příčku pak obsadil Renault (7 477 aut/-679 kusů). Pomylnou cenu skokana roku v žebříčku nejprodávanějších značek pak vyhrála značka Kia, která prodala o 1 815 vozidel více (celkem 4526) a posunula se z jedenácté pozice na devátou příčku.
Zajímavý je pohled i na poměr zážehových a vznětových motorů v prodaných vozidlech. V roce 2007 si os. automobil s benzínem spalujícím motorem koupilo 69,52 % zákazníků, 27,73 % pak naftovou verzi. Tato statistika tak říká, že v České republice se toto procento meziročně nezvýšilo a řidiči tak zůstávají věrní svému palivu. Vliv na to má zcela jistě i srovnání cen benzínu a nafty.
N1 stále esem v rukávu
Ovšem nezajímavá není ani statistika lehkých užitkových vozidel, tedy i vozů s pevnou přepážkou u osobních automobilů. Ty pak mohou odepsat DPH a v dnešních dnech jsou mnohdy lépe prodávané, než klasické vozy.
I zde vede Škoda Auto, která prodala 15 212 vozidel se specifikací N1, což je o 3 377 více než v roce 2006. Druhým místem si spravuje chuť značka Volkswagen, která prodala 6 640 těchto automobilů. Třetí místo pak drží tradičně silná značka Ford s nejprodávanější dodávkou - modelem Transit. S odstupem dvou tisíc prodaných vozidel je na čtvrtém místě Renault.
Spolu s osobními a lehkými užitkovými vozidly zrychlil prodej nových nákladních vozů, autobusů a motocyklů, včetně mopedů.
"Motocykly slouží převážně k zábavě, takže je jasně vidět, že roste životní úroveň," řekl Tunkl k jednostopým vozidlům, jejichž prodej vzrostl zhruba o čtvrtinu na 25 000.