Článek
Jak můžou zóny bez aut v Londýně pomoci proti šíření koronaviru? Tamní starosta Sadiq Khan má jasno - lidé, kteří budou mít bez provozu osobních aut více prostoru, budou ve větší míře jezdit na kole a chodit pěšky, místo aby využívali hromadnou dopravu. Alespoň podle tamního starosty Sadiqa Khana, kterého citoval britský zpravodajský web ITV.
Khan chce podpořit zavedení jedné z největších zón bez aut na světě v centrální části Londýna. Podle organizace Transport for London, která zaštiťuje veškerou dopravu v britském hlavním městě, je to nutné, aby bylo zajištěno, že lidé, kteří se tam budou pohybovat pěšky či na kole, budou moci mezi sebou udržovat bezpečné rozestupy.
Nabral cyklistu na kapotu, když protisměrem předjížděl londýnskou kolonu
Plán zní podle ITV tak, že některé ulice by měly být uzavřeny pro auta, ale autobusy by tam stále jezdit mohly. Jiná místa mají být zavřena pro vozidla zcela; pochopitelně vyjma přepravy osob se zdravotním postižením či integrovaného záchranného systému.
Okamžitě se nabízí otázka, jak bude vyřešeno zásobování podniků v daných místech. To má probíhat mimo hodiny, kdy se platí tzv. congestion charge - poplatek za vjezd do centra. To jest od pondělí do pátku mezi 7. hodinou ranní a 18. hodinou večerní; od 22. června to má být od 7. hodiny ranní do 22. hodiny večerní. Výše poplatku je nyní 11,50 libry (353 korun) za den; příští měsíc se má zvýšit na 15 liber (460 korun).
Řidič dodávky poslal repliku Porsche do kanálu, jako by hrál kulečník
Ovšem, můžete se považovat za zásobování, když v místě bydlíte a vezete si domů novou pračku? Vydá vám obchod pračku mezi desátou večer a sedmou ráno? A kde budete parkovat, když v ulicích za koncem zóny bez aut parkují ti lidé, kteří v nich bydlí? Na tyto otázky odpovědi zatím nejsou, stejně jako na to, zda budou do zón smět vjíždět taxíky.
Podle Khana by ti lidé, kteří mohou, měli nadále pracovat z domu. Veřejnou dopravu by lidé měli využívat jen v nejnutnějších případech a z vlakových stanic dále cestovat pěšky nebo na kole, nikoliv autobusem či metrem. V centru Londýna má pracoviště na půl milionu lidí.