Hlavní obsah

Londýnská výstava Salon Privé ukázala historická auta i s moderní technikou

Někteří chtějí zachovat ikonická auta pro budoucnost tím, že jim namontují elektrická pohonná ústrojí, jiní zase plánují napsat knihu o jejich historii a prezentovat je bez renovací. Oba přístupy přiblížil londýnský Salon Privé.

BEZ KOMENTÁŘE: Salon Privé v Londýně ukázal historická auta i ta s moderní technikouVideo: AP

Článek

Londýnská přehlídka špičkových aut napříč historií, která se pod jménem Salon Privé konala ve dnech 21.-23. dubna na zahradě Královské nemocnice v Chelsea, ukázala víc než jen auta dobře známých značek. Návštěvníci mohli ocenit mimo jiné modernizaci historických aut podle dvou diametrálně odlišných přístupů.

Ten jeden, řekněme, době poplatnější, představila firma Charge Cars. Zvenčí vůz vypadá jako fastback Ford Mustang z roku 1967 a také je vyroben v licenci od Fordu. Ovšem místo plechu je karoserie vyrobena z karbonových panelů.

Albánský sběratel vystavil své veterány v centru Tirany

AutoMoto

A hlavně, v útrobách je však všechno jinak. To hlavní, tedy osmiválec pod kapotou, nahradily baterie a elektromotory. „Lidé chtějí jezdit designovými ikonami. To se bude brzy stávat čím dál obtížnějším,“ vysvětluje důvod pro takovouto přestavbu Mark Roberts, ředitel kreativní divize ve firmě.

Opačný přístup zaujímá Austin Healey by Caton, tzv. restomod původního roadsteru Austin Healey z roku 1954. Ten si totiž uchoval spalovací motor.

„Řízení auta s benzínovým motorem má určitou emotivní stránku, ten hluk, který vydává, je určitým způsobem fyzický. Myslím si, že i když všichni přecházejí na elektrický pohon, pořád zůstává něco, co lidi baví na benzínových motorech, takže vidím trh pro oboje,“ říká Tim Strafford, šéf firmy Invisage Group.

Ta bude tento roadster vyrábět a také prodávat za 395 tisíc liber, tedy asi 11,5 milionu korun. Je tedy o trochu dražší než elektro-mustang od Charge Cars - ten přijde na 350 tisíc liber, tedy asi 10,2 milionu korun.

Švéd si dovezl veterány na renovaci, úřad je označil za odpad a nařídil sešrotovat

AutoMoto

Za zmínku stojí také červená Alfa Romeo 12C Prototipo, která stojí pod stánkem opodál - ale ne proto, že by byla na prodej za částku, z níž běžného smrtelníka berou mrákoty. Není na prodej vůbec - slouží jako představení projektu Progetto 33.

„Jsem naprosto znuděný, a sběratelé jsou taky, auty určenými na concours d'elegance, která jsou tak perfektní, až vypadají nereálně. Milujeme auta taková, jaká byla. Myslím si, že emoce vzbuzuje to, když pocítíte auto takové, jaké bylo před 70 lety,“ komentuje notně opotřebený vůz Paolo Spalluto, šéf firmy Passione Engandina, která se projektu účastní.

Jeho principem není nic víc a nic méně než napsat knihu, která popíše historii této konkrétní alfy. Má to být auto, které mělo způsobit revoluci v závodění, k čemuž ovšem nikdy nedostalo šanci kvůli vypuknutí druhé světové války.

Alfa Romeo slaví 110 let. Její základy položil Francouz

AutoMoto

„Proč psát knihu? Protože musíme chránit odkaz. Velké automobilky na to nedbají, Stellantis, Alfa Romeo, to ani trochu. Takže Progetto 33 vznikl na základě nápadu, že kupujeme auta s příběhem. Pro každé auto, které budeme mít - teď jich máme sedm - napíšeme speciální knihu, protože vyhledáváme speciální, unikátní auta. Začínáme s tímto, protože je ikonou,“ vysvětluje Spalluto.

Kromě těchto třech exemplářů ovšem londýnský Salon Privé přivítal také řadu ferrari, nový Morgan 3-Wheeler, Rolls-Royce Ghost Black Badge nebo Pininfarina Battista Anniversario. Podle ředitele přehlídky Davida Bagleyho tu bylo okolo 130 nebo 140 aut dohromady v hodnotě stovek milionů liber.

Související články

Výběr článků

Načítám