Hlavní obsah

Londýn přitvrzuje. Nízkoemisní zóna pokryje celé město

Starosta Londýna Sadiq Khan v minulém týdnu potvrdil, že nízkoemisní zóna pro automobily v britské metropoli se v polovině roku 2023 rozšíří, a to prakticky na všechny městské části.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Velká Británie dále plní své plány na cestě k uhlíkové neutralitě a jasným příkladem tohoto přístupu je její hlavní město Londýn. Vedení metropole totiž rozhodlo, že nedávno rozšířenou emisní zónu v centru města posune i na další městské části. Výjimkou je snad jen dálnice M25, která se LEZ (low emission zone) vyhne, hodnotí britský Autocar.

Rozšíření znamená, že do Londýna budou moci bezplatně vjíždět pouze vozy, které splňují minimálně emisní normy Euro 4, tedy benzínové vozy vyrobené po 1. lednu 2006, respektive Euro 6 pro dieselová auta vyrobená po 1. lednu 2016. Auta, která tato pravidla nesplňují, pak musí denně platit 12,50 libry denně (352 Kč). V případě neplacení se ovšem pokuta zvedá na 160 liber (4500 Kč).

Londýnské taxíky budou za pneumatiky platit dle najetých mil

AutoMoto

Zóna bude v provozu 24 hodin denně, každý den v roce kromě Štědrého dne. Data z minulého roku mimo jiné ukazují, že do současné zóny v minulém roce měsíčně uskutečnili řidiči v průměru 1,9 milionu cest.

Podle odborníků zavedení zóny snížilo úroveň znečištění silnic v centru Londýna o 44 % a o 20 % v dalších částech města. Město i proto přešlo k veřejné konzultaci s občany, z nichž 59 % souhlasilo s tím, že je tento postup správnou cestou. To vše pak vedlo k dalšímu rozšíření.

„Rozšíření LEZ do celého Londýna nebylo snadným rozhodnutím. Veřejné zdraví je ale nakonec důležitější než politická výhodnost. Příliš často jsme totiž byli po celém světě svědky odkládání opatření k řešení ovzduší a klimatické krize. Není čas ztrácet čas. Životy lidí jsou v ohrožení,“ uvedl starosta Sadiq Khan.

10 nejucpanějších měst světa: Evropa vede, v Česku se máme celkem dobře

AutoMoto

Londýn svým obyvatelům v rámci rozšíření LEZ nabízí například příspěvek, takzvané „šrotovné“, které alespoň částečně kompenzuje přechod ze starších modelů na modernější vozidla. Pro tuto podporu bylo vyčleněno 110 milionů liber. Pro Londýn je to ovšem i tak výhodné. Za necelý rok od zavedení zón si totiž městská pokladna přišla na 100 milionů liber (2,8 miliardy Kč).

Související články

Britové chtějí zlegalizovat autonomní jízdu

Některá dnešní auta už umí jezdit částečně sama, ale ve většině států to nesmí dělat. Velká Británie chce jízdu bez zásahu řidiče částečně povolit. Zatím...

Výběr článků

Načítám