Hlavní obsah

Limuzína blízké budoucnosti. Koncept Audi Grandsphere předpovídá příští A8

Audi na letošním mnichovském autosalonu představuje elektrického a vysoce autonomního nástupce své luxusní vlajkové lodi A8. Futuristický koncept se jmenuje Grandsphere.

Foto: Audi

Koncept Audi Grandsphere

Článek

Audi v krátké době představuje již třetí koncept z řady „sphere”. Vedle Urbansphere a Skyphere má být nový Grandsphere nejblíže nástupci vlajkové lodi A8 v roce 2025. To vše v rámci projektu Artemis, který má zrychlit vývoj luxusních autonomních elektromobilů v rámci koncernu.

S délkou 5350 mm, šířkou 2000 mm a rozvorem 3190 mm je Grandsphere mnohem větší než současná A8 s prodlouženým rozvorem, ale Audi zdůrazňuje, že se jedná spíše o čtyřdveřový vůz GT než o tradiční sedan.

Nový koncept Audi se umí sám prodloužit, když potřebujete více místa

AutoMoto

Navzdory elektrickému pohonu má dlouhou kapotu. Zadní část je výrazně optimalizována pro aerodynamickou účinnost. Výstřední, až sériově neuchopitelná se zdají být 23palcová kola.

Studie zdůrazňuje pokročilé autonomní řízení, proto byla podle tvůrců navržena takzvaně zevnitř ven. Volant a pedály lze v autonomním módu schovat do palubní desky, potom už nic nevyčnívá z jednolitého interiéru, do kterého se posádka dostane skrze obří dveře. Zadní se otevírají proti směru jízdy.

Každé ze čtyř míst má k dispozici své možnosti nastavení, včetně posezu, ambientního osvětlení a dalších systémů. Dokonce preferuje přehrání dokumentů a médií, které měl konkrétní člověk spuštěné na svém zařízení, když do auta na konkrétní místo přicházel.

Test Audi S8: Náskok díky podvozku

Testy

Audi také zdůrazňuje, že s novou generací limuzín už není nutné, aby majitel seděl vzadu za svým řidičem. „První třída se přesunula dopředu,” tvrdí s tím, že řidičem bude automobil a toho fyzického netřeba.

Aby tvůrci dosáhli digitálního detoxu posádky, na přístrojové desce nenajdete žádné obrazovky. Informace systému se promítají, jen pokud posádka chce, navíc třeba mapa je vyvedena v decentních tónech.

Test Audi RS e-tron GT: Budoucnost je tu

Testy

Vůz využívá platformu PPE, stejně jako Audi e-tron GT nebo Porsche Taycan. Srdcem pohonného systému je tedy 800voltová nabíjecí technologie, díky níž lze baterii na rychlonabíjecích stanicích nabít až 270 kW.

Deset minut tedy podle Audi stačí k nabití baterie na více než 300 kilometrů. Za méně než 25 minut je 120kWh baterie nabitá z 5 na 80 procent.

Dojezd činí 750 kilometrů na jedno nabití. Výkon elektromotorů Audi neuvedlo, ale zrychlení z nuly na 100 km/h má zabrat jen 4 sekundy.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám