Hlavní obsah

Lidový Hurvínek i závodní Kadrmas, Brno pořádá výstavu automobilů ze Zbrojovky

Technické muzeum v Brně pořádá až do konce března příštího roku výstavu Naše Zetky, která je věnována automobilům vyrobeným československou Zbrojovkou Brno mezi lety 1924 až 1936. Návštěvníci se mohou těšit na čtrnáct exponátů, včetně několika mimořádně vzácných.

Ukázka výstavy automobilů Naše Zetky v Technickém muzeu v BrněVideo: Miroslav Homola, Novinky

Článek

Škoda že už se takové autíčko nevyrábí. To možná napadne nejednoho návštěvníka výstavy Naše Zetky v Technickém muzeu v Brně, která se od středy otevírá pro veřejnost. Jednou z hlavních hvězd je model Z 6 Hurvínek, jeden z posledních automobilů, který si na předválečném automobilovém trhu našel svoje místo.

Na výstavě mohou návštěvníci obdivovat celkem čtrnáct exponátů automobilů, jež vyrobila Zbrojovka Brno, a. s. v letech 1924–1936. Auta pocházejí od soukromých sběratelů a ze sbírek Národního technického muzea. K vidění budou až do třicátého března příštího roku.

Foto: Miroslav Homola, Novinky

Kurátorka Sylvie Zouharová Dyková u slavného modelu Z 6, který měl přezdívku Hurvínek. Jeho cena začínala zhruba na tehdejších 22 000 korunách.

„První byl automobil s názvem Disk. Ten ještě ve svém logu neměl známé písmeno Z, kterým se brněnská zbrojovka proslavila. Vůz, který byl základem následující úspěšné série, se poprvé představil na brněnské Mezinárodní výstavě automobilů v roce 1924. Tedy před sto lety,“ řekla Novinkám kurátorka Technického muzea v Brně Sylvie Zouharová Dyková.

Brněnské muzeum připravilo unikátní poctu anglické motocyklové legendě Ariel

AutoMoto
Foto: Miroslav Homola, Novinky

První vozy vyráběné v brněnské Zbrojovce ještě neměly v logu „Z“. Byly označeny jako Disk.

„Uspořádáním této výstavy chceme především připomenout, že město Brno proslulo v minulosti nejen textilními továrnami či výrobou zbraní, ale i zajímavými a oblíbenými dvoutaktními automobily,“ vysvětlila kurátorka.

Jak doplnila, pro Zetky byla typická jednoduchost, úsporný povoz, na svou dobu značná rychlost a také elegantní tvary.

„Právě díky těmto vlastnostem šlo o vozy, které se dobře usadily na tehdejším trhu a během let 1924-1936, tedy za dvanáct let, kdy se v Brně auta vyvíjela a vyráběla, jich bylo vyrobeno na osm tisíc kusů,“ uvedla kurátorka.

Muzeum v Brně se pyšní téměř kompletní typovou řadou, včetně jednoho ze dvou existujících vozů Disk z roku 1924.

Foto: Miroslav Homola, Novinky

Vůz vyrobený v roce 1933 v druhé typové řadě Z 4 je ve zcela původním stavu.

Úspěšnou sériovou výrobu „Zetek“ ve Zbrojovce Brno, a. s. odstartoval automobil Z 4/18, lidově nazývaný „osmnáctka“. První automobil s náhonem na přední kola v ČR s označením Z 4, propagovaný reklamní kampaní jako „silná čtyřka“, splňoval koncept lidového vozu.

V roce 1935 vyjel z bran společnosti lidový automobil Z 6 nazývaný „Hurvínek“. Jak kurátorka vysvětlila, tvůrci vozu si název vypůjčili od tehdy velmi oblíbené loutky se záměrem vytvořit konkurenčně schopné označení jiného populárního auta označovaného jako „Hadimrška“, tedy Tatry 57.

Foto: Miroslav Homola, Novinky

Zetky Z 4 IV. série z roku 1934 byla elegantní auta a sběratelé si je cení i pro jejich spolehlivost.

Premiéru na výstavě má také závodní vůz Z 9 Kadrmas, k vidění jsou i luxusní vozy, jako byl například model Z 9 disponující již i brzděnou přední nápravou či první dvoudobý čtyřválec vyráběný u nás, vůz Z 5 EXPRESS s výkonem 40 koní, dosahující rychlosti až 120 km/h.

Milovník aut z časů socialismu si otevřel jejich muzeum, má na ně i svůj servis

AutoMoto

KVÍZ: Hadraplán a hadimrška. Znáte slavné přezdívky našich veteránů?

AutoMoto

Výběr článků

Načítám