Článek
Škoda že už se takové autíčko nevyrábí. To možná napadne nejednoho návštěvníka výstavy Naše Zetky v Technickém muzeu v Brně, která se od středy otevírá pro veřejnost. Jednou z hlavních hvězd je model Z 6 Hurvínek, jeden z posledních automobilů, který si na předválečném automobilovém trhu našel svoje místo.
Na výstavě mohou návštěvníci obdivovat celkem čtrnáct exponátů automobilů, jež vyrobila Zbrojovka Brno, a. s. v letech 1924–1936. Auta pocházejí od soukromých sběratelů a ze sbírek Národního technického muzea. K vidění budou až do třicátého března příštího roku.
„První byl automobil s názvem Disk. Ten ještě ve svém logu neměl známé písmeno Z, kterým se brněnská zbrojovka proslavila. Vůz, který byl základem následující úspěšné série, se poprvé představil na brněnské Mezinárodní výstavě automobilů v roce 1924. Tedy před sto lety,“ řekla Novinkám kurátorka Technického muzea v Brně Sylvie Zouharová Dyková.
Brněnské muzeum připravilo unikátní poctu anglické motocyklové legendě Ariel
„Uspořádáním této výstavy chceme především připomenout, že město Brno proslulo v minulosti nejen textilními továrnami či výrobou zbraní, ale i zajímavými a oblíbenými dvoutaktními automobily,“ vysvětlila kurátorka.
Jak doplnila, pro Zetky byla typická jednoduchost, úsporný povoz, na svou dobu značná rychlost a také elegantní tvary.
„Právě díky těmto vlastnostem šlo o vozy, které se dobře usadily na tehdejším trhu a během let 1924-1936, tedy za dvanáct let, kdy se v Brně auta vyvíjela a vyráběla, jich bylo vyrobeno na osm tisíc kusů,“ uvedla kurátorka.
Muzeum v Brně se pyšní téměř kompletní typovou řadou, včetně jednoho ze dvou existujících vozů Disk z roku 1924.
Úspěšnou sériovou výrobu „Zetek“ ve Zbrojovce Brno, a. s. odstartoval automobil Z 4/18, lidově nazývaný „osmnáctka“. První automobil s náhonem na přední kola v ČR s označením Z 4, propagovaný reklamní kampaní jako „silná čtyřka“, splňoval koncept lidového vozu.
V roce 1935 vyjel z bran společnosti lidový automobil Z 6 nazývaný „Hurvínek“. Jak kurátorka vysvětlila, tvůrci vozu si název vypůjčili od tehdy velmi oblíbené loutky se záměrem vytvořit konkurenčně schopné označení jiného populárního auta označovaného jako „Hadimrška“, tedy Tatry 57.
Premiéru na výstavě má také závodní vůz Z 9 Kadrmas, k vidění jsou i luxusní vozy, jako byl například model Z 9 disponující již i brzděnou přední nápravou či první dvoudobý čtyřválec vyráběný u nás, vůz Z 5 EXPRESS s výkonem 40 koní, dosahující rychlosti až 120 km/h.