Článek
„Jak se automobilky vydávají cestou k samočinnému řízení a elektrifikaci, je třeba vědět, jestli i spotřebitelé jdou po stejné cestě a stejným směrem. A nevypadá to, že by to tak bylo,” komentuje studii Kristin Kolodgeová z analytické společnosti J.D. Power.
Ve spolupráci s firmou SurveyMonkey se zeptala 5749 lidí na to, jaký mají názor na autonomní vozidla, a 5270 lidí na to, co říkají na tzv. bateriové elektromobily. To jsou takové, které nemají žádný palubní generátor elektřiny, např. tedy Mercedes EQC.
Studie přišla s „indexem důvěry v mobilitu” (orig. Mobility Confidence Index) a jeho pomocí na škále od nuly do stovky ukazuje, jak lidé věří určitému aspektu mobility budoucnosti. S tím, že stovka je samozřejmě plná důvěra.
Autopilotům lidé nevěří
Samořídící auta dosáhla celkového indexu 36, což není valný výsledek. Z několika podkategorií je nejhorší index u samotné jízdy samořídícím autem, a to 34. Těsně druhé nejhorší je sdílení silnice s jinými samočinnými vozy. To má index 35.
Devětatřicet procent dotazovaných dle tiskové zprávy „není nadšeno” z jakýchkoliv samočinných služeb včetně doručování nebo veřejné dopravy. Největší obavy u lidí panují z technických problémů a chyb vozidel (u 71 % lidí), z možného hackerského útoku (u 57 % lidí) a z právní odpovědnosti, když autopilot způsobí nehodu (u 55 % lidí).
Zajímavé je, že názor na autonomní řízení je dost závislý na tom, co o této problematice dotazovaný ví. Dvě třetiny lidí uvedly, že vědí málo nebo vůbec nic. 71 % spotřebitelů by zvážilo pořízení samořídícího auta, kdyby měli o technologii hodně informací. Z těch, kteří říkají, že nevědí vůbec nic, by o pořízení uvažovalo jen 25 %.
Elektrická auta se dostala nad půlku
U elektromobilů je to podobné, ovšem nevypadá to tak špatně - index důvěry je 55. Nejhorší čísla vykázaly pravděpodobnost, že si člověk pořídí elektromobil (39), a spolehlivost ve srovnání s benzínovým autem (49).
Většina lidí má obavy z dostupnosti nabíjecích stanic (64 %) a z dojezdu (59 %). Ještě víc lidí očekává, že elektroauta ujedou na jedno nabití více než 480 km (77 %) a že energie k dojetí 320 km se dobije za méně než půl hodiny (74 %).
I v případě elektrických aut mělo na odpovědi vliv, nakolik s nimi měl dotazovaný zkušenosti. Nulové byly u 68 % lidí a z nich by uvažovalo o pořízení jen 40 %. Naopak z těch dotazovaných, kteří už elektromobil měli, by 75 % uvažovalo o pořízení dalšího stejného auta.
Výsledky ukazují běžný jev, že lidé hodnotí i to, o čem nemají mnoho informací. Ale také z nich lze vyvodit, že čím víc informací se k lidem dostane, a to ať už o autech samořídících nebo elektrických, tím více jim budou nakloněni. A i kdyby nebyli, i jejich odmítavý názor bude založen na lepší znalosti tématu.
Anketa
Jak se liší úrovně autonomního řízení?
Samořídící automobily klasifikujeme do pěti úrovní. Dnes je běžná úroveň 2, tedy kombinace adaptivního tempomatu s aktivním držením v jízdním pruhu, ale s požadavkem na to, aby řidič držel ruce na volantu a sledoval silnici.
Úroveň 3 k tomu přidává možnost, aby řidič spustil oči ze silnice a třeba si četl, ale nikoliv spal - musí být schopen plně převzít kontrolu, když ho o to auto požádá. Do té doby ale auto jede samo.
S autonomií úrovně 4 už si řidič může i zdřímnout. Vůz se pohybuje zcela sám v určitých oblastech, např. po dálnici nebo v nějakém městě, a musí být schopen sám bezpečně přerušit jízdu a zastavit, pokud řidič nepřevezme ovládání, je-li k tomu vyzván.
Až na úrovni 5 jsou volant a pedály zbytečné a vůz jezdí všude úplně sám.