Hlavní obsah

Liberečtí vědci vyvinuli autonomní elektromobil, řadí ho k nejlepším projektům EU

Tým vědců z Technické univerzity v Liberci (TUL) vyvinul autonomní elektromobil, který se umí vyhnout překážkám, lidem i zvířatům a bezpečně dorazit do cíle. Vozidlo určené pro přepravu nákladů lze použít nejen v halách a skladištích, ale třeba i na poli. Samořiditelné vozidlo z Liberce patří k nejlepším projektům v Evropské unii, dokázalo se prosadit v konkurenci 220 projektů a dostalo se do finále prestižní soutěže Regiostars 2023, řekl mluvčí univerzity Adam Pluhař.

Foto: ČTK

Výzkumné centrum CXI na Technické univerzitě v Liberci, kde působí Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace

Článek

Tým vědců z Liberce pracoval na vývoji nezávislé pojízdné plošiny pro přepravu nákladu v obtížných podmínkách přes čtyři roky. Na projektu spolupracovali vědci a studenti čtyř fakult a univerzitního Ústavu pro nanomateriály a pokročilé technologie (CXI).

„Regiostars 2023 je prestižní ocenění a už fakt, že jsme v naší kategorii mezi pěti nejlepšími projekty Evropy, svědčí o tom, že naše úsilí mělo smysl,“ řekl vedoucí výzkumného týmu Michal Petrů z Fakulty strojní TUL.

Plošiny jsou vybavené řadou senzorů i unikátním viděním, liberečtí vědci mimo jiné využili jako první na světě pro další pokročilou sensoriku řízení vozidla technologii pro rozšířenou realitu Microsoft HoloLens. Platforma ji využívá pro přesné sledování polohy vozidla v reálném čase nutné pro vlastní adaptivní řízení.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Díky systému senzorů a unikátnímu vidění se plošiny dokážou vyhnout případným překážkám. Konstrukce platformy je tvořena z lehkých materiálů, pohání ji elektromotor. Primárně je zařízení určeno pro nasazení v průmyslové výrobě.

„Není pochyb o tom, že autonomní vozidla změní svět logistiky. Náš modulární autonomní elektromobil pomůže zvýšit produktivitu dopravy, úroveň bezpečnosti a v neposlední řadě povede ke snížení dopadů na životní prostředí,“ řekl Petrů.

Vědci vozidlo testovali s místními firmami v halách, skladištích, venkovních prostorech, na polích a na zpevněných a nezpevněných půdách. Prošlo například i zkouškou pro asistenční službu poštovního doručování pro Českou poštu.

Projekt nazvaný ANTeTUL financovaly ministerstvo školství a Evropská unie prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. V souvislosti s jeho řešením a vývojem dvou funkčních prototypů zaregistroval výzkumný tým pět mezinárodních patentů.

Studenti liberecké univerzity staví první formuli s hybridním pohonem

AutoMoto

Závodníci ČVUT patří mezi deset nejlepších Evropanů v žebříčku elektrických formulí

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám