Hlavní obsah

LIAZ slaví 65 let od založení. Fakticky ale vznikl dříve

Liberecké automobilové závody byly oficiálně založeny 1. ledna 1953. Fakticky se ale v továrnách vyráběla nákladní auta už od podzimu roku 1951, kdy se sem přesunula výroba z původně leteckých závodů AVIA. Jak tedy národní podnik LIAZ začínal?

Foto: Petr Horník, Právo

LIAZ - některé dodnes fungují

Článek

V pondělí je tomu 65 let, co byla založena automobilka LIAZ - Liberecké automobilové závody. Už z faktu, že jde o prvního ledna a že tehdy bylo Československo v sevření komunistické totality, může leckoho napadnout, že založení nebylo až tak spontánní.

A vskutku - počátky výroby náklaďáků, které se později staly „liazkami”, se datují do druhé světové války. Jsou spojeny s ing. Oldřichem Medunou, později profesorem na vysoké škole v Liberci, a výsledkem práce byl na poli nákladních aut vůz jménem Škoda 706 R.

Foto: Archiv LIAZ.cz

Škoda 706 R

Těsně po válce byla výroba 706 R zahájena v původně leteckých závodech Avia v Praze. Soudilo se, že po konci války nebude potřeba výroby letadel. V roce 1951 ovšem bylo rozhodnuto o rychlém obnovení letecké výroby a náklaďáky se musely stěhovat - do závodů v Rýnovicích, Mnichovu Hradišti a Liberci-Hanychově.

Elektro Praga muselo kvůli náklaďákům skončit

Výroba náklaďáků v těchto závodech byla zahájena na podzim roku 1951. Firma Elektro Praga, která v některých závodech dříve sídlila, však byla zrušena listinou ministerstva všeobecného strojírenství až k 27. listopadu 1951.

Tehdy už výroba nákladních aut běžela fyzicky, ale nikoliv oficiálně, „papírově”. Se zpětnou platností od 1. října byly papírově zřízeny odštěpné závody AZNP Mladá Boleslav v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci-Hanychově.

Výroba se sice „jen” přesouvala z Prahy, její rozběhnutí ale nebylo bez problémů. Jak píše web liaznavzdy.cz, prostory, kde měla výroba probíhat, nebyly uzpůsobeny pro strojírenskou výrobu tak velkého rozsahu. Velká část nově přijatých pracovníků také ve strojírenství nikdy nepracovala.

Už v roce 1952 však vznikly vysoké stovky motorů i kompletních aut. Pořád se ale nebavíme o podniku LIAZ - ten vznikl zakládací listinou až k 1. lednu 1953. Na druhý den byl slavnostně dokončen první vůz Škoda 706 RO. Až do 80. let se vozy vzniklé ve fabrikách LIAZu jmenovaly Škoda, příp. Škoda Liaz.

Foto: Archiv LIAZ.cz

Škoda 706 RT ve verzi RTTN, tj. návěsový tahač

Jak bylo naznačeno již výše, snad nejslavnější „liazkou”, kterou navíc dodnes občas vídáme na silnicích, je Škoda 706 RT a později MT. Byl to první trambusový náklaďák, vyráběný v závodech LIAZ. Jeho vývoj už byl plně v gesci LIAZU a sériová produkce začala v roce 1958.

Přímé vstřikování už v roce 1958

Nejdůležitější modernizace oproti 706 R byla „pod kapotou” - dieselový řadový šestiválec dostal přímé vstřikování paliva místo „předkomůrky”. To znamenalo mnohem snazší starty, nárůst výkonu na 180 koní - z objemu 11,8 litru, považte - a především zlepšení spolehlivosti.

706 RT se sériově vyráběla až do druhé poloviny 80. let, byť od konce 60. let ve výrazně modernizované verzi MT. Ta měla být jakýmsi mezitypem, který bude vyráběn jen chvíli, než bude plně připravena zcela nová řada 100.

Foto: Archiv LIAZ.cz

LIAZ 100 přišel na svět až v roce 1974. Na této archivní fotografii vidíme několik různých verzí.

Příprava „stovky” se ale protahovala a až na konci roku 1974 bylo vyrobeno prvních deset tahačů. Škoda 706 MT tak byla ve výrobě podstatně déle, než se předpokládalo, a ještě na začátku 90. let bylo údajně smontováno posledních několik kusů z existujících dílů.

Po pádu komunismu nedokázal LIAZ držet krok

Podle informací webu liaznavzdy.cz opustilo brány továren LIAZu mezi léty 1952 a 1989 celkem více než 333 tisíc vozidel. Škodovek 706 RT a MT bylo údajně dohromady přes 250 tisíc.

Po roce 1990 však samozřejmě firmu čekala obrovská řada změn, nové možnosti, ale také nutnost velkých modernizací, aby se dokázala udržet nad vodou v konkurenci „západních” značek. V letech 1991-1994 objem produkce rapidně klesal až k 675 vyrobeným vozům.

Až v roce 1996 přišel zcela nový tahač Škoda Liaz 400 Xena, který ovšem nebyl o tolik levnější než „západní” vozy, aby byl konkurenceschopný, a kvůli chybějící servisní síti na západ od našich hranic se ho tam nedařilo prodávat.

Foto: Archiv LIAZ.cz

LIAZ/Škoda 400 Xena

Navíc trvalo do roku 1997, než byly vyrobeny další čtyři prototypy, a až v roce 1998 můžeme hovořit o nějaké skutečné výrobě - vzniklo 30 kusů. To znamená, že i kdyby někdo z České republiky či ze zahraničí Xenu chtěl, jen sotva mohl nějakou dostat.

Také to znamená, že Xena dost pravděpodobně patří k nejvzácnějším tahačům světa. Celkem bylo vyrobeno 37 kusů, z čehož dva byly rozebrány, a zákazníkům tak bylo dodáno jen 35 kusů.

Automobilka LIAZ ukončila svou činnost v roce 2002, takže slovní spojení „LIAZ slaví” není úplně přesné. Přesto, kdykoliv se někoho zeptáte na české náklaďáky, „liazky” v odpovědi chybět nebudou.

Výběr článků

Načítám