Hlavní obsah

Lexus oslepil řidiče za jízdy. Demonstroval tak rizika rozptylování

Podle amerického NHTSA trvá průměrné rozptýlení příchozí zprávou na telefonu, pokud se na ni podíváte, 4,6 sekundy. Jak dlouho to je, demonstroval speciálně upravenými skly crossoveru NX.

Foto: Lexus

Lexus simuloval rozptýlení mobilem za jízdy.

Článek

Podle policejní statistiky z českých silnic bylo za loňský rok s náskokem nejčastější příčinou nehody nevěnování pozornosti silnici před sebou. Stalo se tak 15 383 nehod z celkem 75 371 zaviněných řidiči motorových vozidel. A podle amerického NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy) trvá průměrné rozptýlení řidiče, způsobené nutností podívat se na telefon, když přijde zpráva, 4,6 sekundy.

Lexus tedy 6. dubna, což je při americkém zápisu data 4/6, představil model NX 4.6, ovšem nikoliv jako opožděný aprílový žertík či novou variantu crossoveru do prodeje. Upravil ho tak, aby simuloval situaci, kdy se řidič po dobu 4,6 sekundy nedívá, kam jede.

Dosáhl toho pomocí elektrochromatických fólií na oknech, které během zlomku sekundy z průhledného skla – třebaže ve videu je i tehdy poznat, že se skly není něco v pořádku – učiní mléčné.

Figuranty, kteří se přiznali k občasnému používání telefonu za jízdy, posadil do vozu, aby se projeli. Ovšem, o triku se skly jim neřekl – zajímaly ho přirozené reakce. A ty jsou skutečně expresivní – jejich překvapení, když najednou na téměř pět sekund nevidí, kam jedou, je samozřejmě ohromné.

Foto: Lexus

Reakce posádky na neprůhledná skla byla expresivní.

Protože figuranti jezdí po vytyčeném okruhu s umělými překážkami mimo běžný provoz, překvapení samozřejmě vždy končí sražením některé z překážek. To zcela jistě neznamená, že pokaždé, když se za jízdy člověk podívá na telefon, dojde k nehodě, ale riziko je velké. Při jízdě rychlostí 90 km/h ujedete za 4,6 sekundy vzdálenost 115 metrů.

Samozřejmě je rozdíl se podívat na displej telefonu – nebo infotainmentu, taky to je dotykový displej vyžadující značný díl pozornosti – na dálnici s řídkým provozem, když navíc auto jede napůl samo pomocí adaptivního tempomatu a aktivního vedení v jízdních pruzích, a v městském provozu či na klikaté lesní cestě. To ale neospravedlňuje zbytečné rozptylování při řízení, kterým čtení a psaní zpráv bezpochyby je.

Související články

Výběr článků

Načítám