Článek
Po sedmi letech modelu NX na trhu automobilka Lexus přichází s jeho novou verzí. Označuje ji za kompletně novou generaci, čemuž napovídá i použití nové platformy GA-K, třebaže z některých linek se může zdát, že se jedná spíš o důkladný facelift. Ať už to je jakkoliv, jedno je jisté – novinek je opravdu hodně. Tou hlavní je fakt, že verze NX 450h+ je prvním plug-in hybridem v nabídce značky.
Začněme ale zvenčí. Nové NX má představovat nový designový směr značky Lexus, která má symbolizovat „funkční krásu”. O té kráse by se dalo polemizovat, jako ostatně u většiny produktů Lexusu, nicméně třeba zadní lampy s propojením jsou opravdu působivé.
Oproti dosavadnímu NX je to nové o 20 mm delší s rozvorem delším o 30 mm, což znamená více prostoru uvnitř. Tomu pomáhá i šířka o 20 mm větší. Jízdním vlastnostem zase prospěje zvětšený rozchod kol, která můžou mít průměr až 20”.
Nový infotainment
Interiér vyznává novou designovou koncepci s názvem Tazuna. Ta dostala jméno podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem a cílem je přímá a intuitivní kontrola nad vozidlem.
Když se v jedné větě zmíní Lexus a intuitivnost, člověka okamžitě napadne infotainment, který byl dosud kamenem úrazu aut této japonské značky. Fotografie ukazují jednoduchý design kompletně nového systému a také částečně dotykové ovládání klimatizace. Podle automobilky je ovládání nového systému stejně jednoduché jako u tabletu.
Navigace využívá cloudových služeb pro co nejlepší dopravní data a je tu i zabudovaný hlasový asistent, se kterým má jít hovořit přirozenou řečí. Standardem je 9,8” displej, za příplatek je k mání 14” displej.
Tisková zpráva dále hovoří o dotykových tlačítkách na volantu – ta většinou vyžadují mnohem větší díl pozornosti řidiče než klasická tlačítka, ale nechme se překvapit – a oblasti ovládacích prvků vpravo od volantu kompletně navržené tak, aby její ovládání bylo pro řidiče co nejsnazší. I volič převodovky byl navržen tak, aby příjemně padl do ruky v ideálním úhlu.
U spolujezdce na předním sedadle bylo cílem návrhářů evokovat pocity luxusního salonku bez rušivých prvků zasahujících z místa řidiče. Za zmínku také stojí detaily jako pečlivý vývoj konstrukce sedadel s ohledem na to, aby nic neomezovalo lokty.
V kabině dále najdeme ambientní osvětlení s možností volby ze 64 barev nebo tlačítka k otvírání dveří místo vnitřních klik, které spolupracují s hlídačem mrtvých úhlů tak, aby nebylo možné dveře otevřít do cesty např. cyklistovi.
První plug-in hybrid Lexusu
Pod kapotou, jak stojí i výše, najdeme první plug-in hybridní pohonné ústrojí ve voze značky Lexus. Má označení 450h+ a pochází z Toyoty RAV4 Plug-in, což znamená 2,5l řadový čtyřválec pod kapotou a dva elektromotory – jeden na přední, druhý na zadní nápravě – pro celkový výkon 306 koní. Zrychlení na 100 km/h trvá zhruba 6 sekund.
Baterie má kapacitu 18,1 kWh, stačí na jízdu 63 km bez lokálních emisí a na elektřinu je možné jet rychlostí až 135 km/h. Podle normy WLTP jsou emise CO2 do 40 g/km, což znamená, že tento vůz v Česku dostane elektromobilní značky.
Tzv. full hybrid, tedy hybrid bez možnosti externího dobíjení, tu má označení 350h a s výkonem 242 koní je o pětinu výkonnější ve srovnání s minulostí. To znamená i lepší zrychlení na stovku – 7,7 sekundy – a zhruba o desetinu nižší emise CO2. K mání bude ve verzi s předním pohonem, anebo s druhým elektromotorem na zadní nápravě pro pohon všech kol.
Již zmíněná nová platforma znamená těžiště o 20 mm níž a lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami. Přední zavěšení je typu McPherson, vzadu najdeme dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny. Karoserie byla vyvíjena s cílem co nejlepší tuhosti; té pomáhá i kapota, když je zavřená. Spolu s předními blatníky je vyrobena z hliníku.
Samozřejmostí je armáda bezpečnostních asistentů, sdružená pod názvem Lexus Safety System+, v níž najdete všechno, co je dnes u prémiových značek normální. Za zmínku stojí vylepšený předkolizní bezpečnostní systém, který umí detekovat motocykly a některé pevné překážky, např. stromy, zdi nebo sloupy komunálních sítí.
Zkázou manuálních převodovek nemusí být jen elektromobily, míní studie
Vůz umí také rozpoznat riziko střetu s blížícími se dopravními prostředky nebo chodci přecházejícími vozovku ve směru odbočování vozidla. Dále byl vylepšen adaptivní tempomat a systém rozpoznávání dopravních značek jich pozná víc včetně výstražných značek a „stopek”.
Zajímavým příplatkovým systémem je asistent pro změnu jízdního pruhu, který „v předstihu zajistí zrychlení nebo zpomalení z přednastavené ustálené rychlosti jízdy za situace, kdy dá řidič znamení změny směru při předjíždění nebo zařazování do pruhu za pomalejší vozidlo,” říká tisková zpráva.
Novinka bude v prodeji v posledním kvartále letošního roku; do té doby se jistě dozvíme i ceny.