Článek
Architektura vozu je příjemná, velkému rozvoru kol na atraktivitě nic neubírá jeho zkrácení ve srovnání s loganem o 42 mm. Proti loganu se také celková délka zmenšila o 227 mm. Na tom má největší podíl zkrácení zadního převisu karosérie.
Prostorové srovnání s Fabií
A jak by dopadlo rozměrové srovnání se Škodou Fabia, s níž sandero sdílí stejný automobilový segment malých aut? Sandero má o 126 mm delší rozvor (2588 mm) a je o 28 mm delší (4020 mm), o 104 mm širší (1746 mm) a o 36 mm vyšší (1534 mm).
Tím si rumunská novinka vytvořila lepší prostorové ambice. Interiér se díky tomu dal zformovat doslova do útulného hnízdečka, o čem se přesvědčí nejen cestující vpředu, ale i na zadních sedadlech. I tam při obsazení třemi cestujícími nebude ani jízda na delší vzdálenosti utrpením.
:. Dacia Sandero míří na český trh lákavou základní prodejní cenou - 179 000 korun. Foto: Dacia
Velmi to ovlivňují také sedadla, která nabízejí komfort téměř ve francouzském stylu. Zvlášť řidiči pak neunikne, že kolena netrpí nepříjemnými otlaky, jak to někdy v jiných modelech způsobuje nevhodné tvarování dílů v oblasti dolních končetin.
A další prostorový fenomén. Tím je kufr. Ten má základní objem 320 litrů, tedy o 20 l více než fabia. Nemálo se na tom vydělalo poněkud nepraktickým uložením rezervy zvenčí pod podvozkem. Nářadí včetně zvedáku k případné výměně kola se ukládá v zavazadlovém prostoru. Po sklopení zadních sedadel se vytvoří solidní úložný prostor pro náklad až o objemu 1200 l.
Zatím v nabídce dva motory
Pod kapotou sandera budou zpočátku alternativně pracovat dva čtyřválcové benzínové motory o objemech 1,4 l (55 kW) a 1,6 l (64 kW). Podrobnější údaje o nich přináším v tabulce. Příští rok je doplní úsporná dieselová verze. Ale vyplatí-li se, o tom zřejmě rozhodne až další vývoj ceny nafty.
:. Interiér obsahuje prvky z Renaultů. Foto: Dacia
O šestnáctistovce se dá říci, že je celkem kultivovaná. Je obdobně jako motor 1,4 l dodávána výhradně s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou. V kopcovitých pasážích mě však výkon motoru poněkud rozlaďoval, neboť rychle chřadl a bylo potřeba často podřazovat, nikoli výjimečně i na druhý převodový stupeň.
Pokud jde o rovné úseky a dálnici, tam se projevoval sebevědomě, svižně šplhal ke stanovenému silničnímu limitu a přitom si zachovával ještě dobrou rezervu.
Přesto si myslím, že zákazníci dají spíš přednost „slabší“ čtrnáctistovce. Papírově ani prakticky mezi ní a silnější verzí není přílišný rozdíl. A přitom je cenově výhodnější. Jinak agregát nabízí až překvapivě svižnou jízdu, hlučnější je od 4000 otáček.
:. Dacia Sandero je docela prostorná. Foto: Dacia
K jízdním dojmům dodám, že podvozek nastavený na pohodlnou jízdu si dobře dokáže poradit s příčnými i podélnými nerovnostmi. Ty větší mu pomáhá zdolávat také vyšší světlá výška 155 mm, což je o 20 mm více, než má fabia.
Pochvalu si tvůrci vozu zaslouží i za to, že standardní výbava zahrnuje protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým děličem brzdné síly EBD a také s brzdovým asistentem AFU. Ten má díky sanderu v daciích premiéru.
Pochvalu si tvůrci vozu zaslouží i za to, že standardní výbava zahrnuje protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým děličem brzdné síly EBD a také s brzdovým asistentem AFU. Ten má díky sanderu v daciích premiéru.
Základní výbava Access stojí 179 900 Kč – obsahuje mimo jiné jeden airbag, přičemž druhý pro spolujezdce lze pořídit za příplatek 8000 Kč. Dále je to už zmíněné ABS, EBD a AFU. Osobně bych ovšem tuto variantu nevolil, neboť mi v ní chybí například posilovač řízení.