Hlavní obsah

Létající auto jinak. Xpeng navrhuje dodávku s vrtulníkem uvnitř

2:23
2:23

Poslechněte si tento článek

Čínská firma Xpeng AeroHT ukázala koncept letadlové lodi pro suchozemce. Stroj s velmi popisným názvem má v zádi ukrytý malý elektrický letoun. První dodávky Xpeng plánuje v roce 2026.

Foto: Xpeng AeroHT

Vrtulník má ze zádi vyjíždět automaticky.

Článek

Čínská společnost Xpeng AeroHT, divize automobilky Xpeng Motors, odhalila na veletrhu CES v Las Vegas unikátní koncept kombinující elektrickou dodávku s elektrickým letadlem typu eVTOL, tedy schopné vertikálně vzlétat i přistávat. A údajně už obdržela přes 3000 nezávazných objednávek.

Vozidlo s názvem Land Aircraft Carrier měří přibližně 5,5 metru na délku a 2 metry na šířku. Má šest kol a údajně také schopnost jízdy mimo silnici, danou uzávěrkou diferenciálu. Nákladový prostor s velkými vraty uchovává létající stroj, který vypadá jako kombinace dronu a vrtulníku.

Foto: Xpeng AeroHT

Celá záď vozu je uzpůsobena pro přepravu vrtulníku.

„Každý pilot řeší komplikace s dopravou vrtulníku. S naším řešením můžu svůj létající stroj převážet kamkoli,“ vysvětluje Wang Tan, spoluzakladatel firmy a její šéfdesignér. Vrtulník má šest rotorů a uveze dva pasažéry. Je vyroben z karbonových vláken.

CES 2025: Budoucnost cestování? Osobní letadlo naložíme do kufru auta

AutoMoto

Tvar vrtulníku byl do značné míry daný automobilem. „Museli jsme to udělat kompaktní ve složeném stavu, aby bylo ve voze místo pro cestující, a také byly limity ohledně velikosti, aby se vešel na silnici,“ dodal Tan.

Vůz má kromě baterie i prodlužovač dojezdu a má zvládnout tisíc kilometrů bez nutnosti nabíjení či tankování.

Foto: Xpeng AeroHT

Létající stroj se před letem rozloží automaticky.

Xpeng plánuje první dodávky v roce 2026, přičemž cena by měla být do 300 tisíc dolarů (7,2 milionu korun). Primárně bude určen pro čínský trh, ale firma zaznamenává globální zájem, včetně například provozovatelů safari.

Součástí projektu je i systém automatického skládání a rozkládání vrtulníku, na jehož vývoji pracuje téměř 100 inženýrů. Aktuálně trvá rozložení čtyři minuty, přičemž cílem je zkrátit tento čas na tři minuty.

Slovenský výrobce létajícího auta končí, nesehnal investory

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám