Článek
M4 se slavným označením CSL je okruhově zaměřenou verzí ostrého kupé z Mnichova. Jde o zkratku pro „Competition, Sport, Lightweight“, odkazující na sníženou hmotnost.
V roce 1973 vyhrál automobil BMW 3.0 CSL vyvinutý společností hned napoprvé mistrovství Evropy cestovních vozů. M4 CSL jede ve stopách speciálních edic předchozích generací, především legendárního BMW M3 CSL z roku 2003.
Při své premiéře už se pyšní jedním rekordem. Při testech na Severní smyčce okruhu Nürburgring dosáhla novinka nejrychlejšího času na kolo ze všech sériových automobilů od BMW Group.
První jízda s novým BMW M3: Civilizovanější neznamená nudnější
Na kratší trati o délce 20,6 km se časomíra zastavila na hodnotě 7 minut a 15,677 s. Na 20,832 km dlouhém okruhu to bylo 7 minut a 20,207 s.
CSL poznají nejen znalci na první pohled podle odlišných nárazníků s aerodynamickými křidélky, vnitřní části masky, kapoty s průduchy či zadního spoileru ve tvaru kachního ocasu.
Pozměněna je i světelná technika. Přední světlomety svítí jak při uvítací sekvenci při odemykání dveří, tak při zapnutí potkávacích a dálkových světel nikoli bíle, ale žlutě, a evokují tak vzhled závodních vozů GT. Podobně jako u M5 CS.
Test BMW M5 CS: Hlava rodiny M
Zadní LED světla jsou standardně vybavena technologií, která se v sériovém voze objevuje vůbec poprvé. Jejich skleněné kryty v sobě mají propletenou strukturu světelných vlásečnic, které osvětluje laserová technologie, což vytváří živou strukturu povrchu světel.
Uvnitř CSL poznáte podle alcantarového volantu, specifických materiálů nebo hlavně díky skořepinovým sedadlům. Místo zadních sedadel najdete jen síť.
Dieta
CSL je tu hlavně kvůli snížení hmotnosti. Pohotovostní hmotnost činí 1625 kilogramů, přibližně o 100 kg méně než u M4. Jak k tomu Mnichovští dospěli? Jen přední sedadla uspořila 24 kg, absence zadní lavice a přepracování zavazadelníku rovná se minus 21 kg.
Změny na podvozku včetně instalace karbon-keramických brzd a speciálních kol z lehké slitiny, pružin a vzpěr z lehkých slitin, snížily hmotnost o dalších přibližně 21 kilogramů.
Odstraněním velkého množství zvukové izolace a přechodem na ultralehkou zvukovou izolaci se ušetřilo přibližně 15 kilogramů, zatímco použitím komponentů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) se ušetřilo přibližně 11 kg.
Kromě střechy z CFRP jsou z tohoto materiálu vyrobeny například kapota motoru a víko zavazadlového prostoru nebo středová konzola. Hmotnost výfukového systému o více než čtyři kilogramy snižuje titanový koncový tlumič.
Úpravy dílů, jako je maska chladiče, zadní světla, podlahové koberečky a automatická klimatizace snižují hmotnost o další čtyři kilogramy.
Vzhůru do otáček
Specialita má sice 3litrový řadový šestiválec se dvěma turbodmychadly jako klasická M4, ovšem řádně vyladěný. Podle BMW má blízko k závodnímu agregátu okruhové verze GT3.
Motor dosahuje nejvyššího točivého momentu 650 N.m v rozmezí od 2750 do 5950 otáček za minutu. Maximální výkon 405 kW/550 k nastupuje při 6250 1/min. CSL má tedy o 40 koní více než verze M4 Competition.
Maximální plnicí tlak obou jednokomorových turbodmychadel byl zvýšen z 1,7 na 2,1 baru, úpravou prošla řídicí jednotka.
Test BMW M4 s manuální převodovkou: Velké, těžké, ale výborné
Uzavřená koncepce bloku s vnitřními stěnami válců pokrytými nastříkanou vrstvou oceli přispívá k pevnosti, zatímco kovaný lehký klikový hřídel umožňuje zvládnout extrémně vysoký točivý moment. Chladicí i mazací okruhy jsou přepracovány tak, aby zvládaly okruhovou jízdu.
Novinka spoléhá na osmistupňovou samočinnou převodovku, pevnější uložení je však specifické pro tento model stejně jako v případě motoru.
Tuhost karoserie zvyšují v motorovém prostoru nové vzpěry. Vyztuženy jsou i další části karoserie, čemuž se přizpůsobuje nové naladění odpružení. Vůz má o 8 mm nižší světlou výšku ve srovnání s verzí Competition.
Výroba modelu, jehož vznikne pouze omezená série 1000 kusů, bude zahájena v červenci 2022 v továrně v německém Dingolfingu. Cena zatím nebyla zveřejněna.