Hlavní obsah

Legendární Citroënova Kachna se představila před 75 lety

Z dlouhé řady automobilů francouzské značky Citroën, které jsou většinou snadno rozeznatelné neobvyklým tvarem karoserie a často používají originální techniku, se vymyká lidový model 2CV. Laciné autíčko, představené 7. října 1948, se vyrábělo více než čtyři dekády a celkem jich továrny v mnoha zemích Evropy vyrobily téměř čtyři miliony. A auto přezdívané kachna má dodnes řadu obdivovatelů a fanoušků, kteří na ně nedají dopustit.

Foto: Citroën

Citroën 2CV

Článek

Budoucí legenda na čtyřech kolech se začala rodit už na konci 30. let minulého století, kdy například v Německu vznikal s podobným určením Volkswagen Brouk. Legenda říká, že tehdejší viceprezident firmy Citroën Pierre-Jules Boulanger přišel před konstruktéry se svérázným zadáním. Nové lidové auto mělo být schopné přepravit čtyři urostlé venkovany v kloboucích a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se při tom rozbilo jediné vejce v ošatce.

Konstruktér André Lefèbvre a designér Flaminio Bertoni začali na projektu Toute Petite Voiture (česky "velmi malý vůz") pracovat v roce 1936 a do konce následujícího roku byly hotové dvě desítky prototypů.

Druhá světová válka však další vývoj prakticky zastavila. Rozpracované vozy byly poschovávány po celé Francii a teprve v roce 1946 se mohly práce znovu rozběhnout. V celé své kráse, podle úsudku jiných ale spíše ošklivosti, se vůz poprvé představil na pařížském autosalonu 1948.

Plně pojízdný Citroën 2CV ze dřeva bude k mání v aukci

AutoMoto

Vzhled půl tuny vážícího vozu mnohé šokoval, a to byl finální design oproti prototypům vyrobeným z vlnitého plechu ještě vlastně krásný. Přes skepsi části tisku, že podivně vyhlížející samohyb sotva dojde větší obliby, byl nakonec zájem zákazníků takový, že na vůz museli čekat i dva roky.

Majitelé na Citroënu 2CV oceňovali hlavně praktické vlastnosti: vysokou světlou výšku, umožňující jízdu po nekvalitních cestách, nízkou spotřebu a komfortní houpavé pérování, díky němuž vůz získal svou přezdívku.

Foto: ČTK

Citroën 2CV

Velkou popularitu modelu přinesly i snadné opravy, třeba karoserie se dala rozložit skoro bez použití nástrojů za pár minut a na většinu oprav stačilo jen to nejběžnější nářadí. Jak šel čas, procházelo autíčko průběžnou technickou modernizací.

Původně dostalo dvouválcový motor o objemu 375 kubických centimetrů se skromným výkonem devíti koní, k jehož startování sloužila klika. Postupně se objem motoru zvětšoval a spolu s tím rostl i výkon až na téměř 30 koňských sil.

Karoserie citroënu, proslaveného i díky filmům o četnících s Louisem de Funèsem, prošla během let řadou stylistických úprav, měnil se například tvar kapoty a místo kulatých světlometů se od roku 1975 montovaly hranaté, zásahy designérů však zachovávaly původního ducha vozu.

Stará „kachna“ je klenotem silnic. Sběratel a opravář legendárních Citroënů 2CV v něm jel až do Portugalska. Video: Novinky

Auto, přezdívané pro své minimalistické řešení také „čtyři kola pod parapletem“, o kterém zlí jazykové tvrdili, že zrychlení z nuly na sto zvládne pod jeden den, se na trhu udrželo neuvěřitelně dlouho.

Ještě v 70. a 80. letech zůstával zájem o přeci jen zastaralý Citroën 2CV překvapivě vysoký. Nebyl to přitom pouze důsledek nízké ceny a rozumných provozních nákladů. Zákazníky oslovoval svým retro designem, stahovací plátěnou střechou či efektním dvojbarevným lakováním některých verzí.

Foto: Fourmy Mario, ČTK

Citroën 2CV

Na silnicích bylo možné potkat i dodávkovou variantu, technickou lahůdkou pak byl model Sahara s pohonem všech čtyř kol a párem motorů, jedním pod přední kapotou a druhým místo kufru.

I legendám je však souzeno odejít jednoho dne ze scény. V únoru 1989 byla výroba Citroënu 2CV ukončena v rodné Francii a následující rok také v Portugalsku. Během 42 let bylo vyrobeno 3 868 633 kusů. Při započtení všech aut, která z „kachny“ technicky vycházela, pak lze dojít až k úctyhodnému počtu 8,8 milionu vozů. V běžném provozu lze dnes Citroën 2CV spatřit spíše výjimečně. Po celém světě však existuje řada klubů, které sdružují nadšené fanoušky těchto aut.

Test Citroënu C4 X: Sedan v holínkách

Testy

Citroën vrací spalovací motory do nabídky osobního berlinga, díky malé fintě

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám