Hlavní obsah

Legenda slaví narozeniny. V8 od Bentley je tu už 60 let

Britská automobilka Bentley má důvod k oslavám. Věc, kvůli které si její vozy ročně kupují desetitisíce zákazníků, slaví významné jubileum. Osmiválcové „véčko“ je tu už šedesát let.

Foto: Bentley

Osmiválec od Bentley slaví 60. výročí vzniku.

Článek

Hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. Většina automobilek na světě se už připravuje na čas, kdy bude produkovat jen podobné vozy.

Silné motory s velkým objemem a vyšším počtem válců tak pomalu a smutně opouštějí scénu. Tradiční britská automobilka Bentley má ale trošku jiné starosti, protože její motor V8 letos slaví 60 let.

Foto: Bentley

Osmiválec od Bentley slaví 60. výročí vzniku.

Má se za to, že první myšlenky na osmiválec od Bentley vznikly v hlavách konstruktérů v padesátých letech minulého století, kdy automobilka do svých modelů Mark VI, R-Type nebo S1 ještě montovala motory se šesti válci v řadě. Přišel ale čas změnit strategii.

Ford Mustang na baterky je tady. Crossover Mach E se konečně představil

AutoMoto

Vývoj nového motoru si nevzal na starost nikdo menší než tehdejší nejzkušenější konstruktér Jack Philips a už předem slíbil, že jeho výtvor bude mít o 50 % větší výkon než současné pohonné jednotky, přitom bude prakticky stejně velký a těžký. Volbu vyhrála V8 a hotová byla 18 měsíců.

Zbrusu nový motor o objemu 6,2 litru dostal jako první pod kapotu Bentley S2 v roce 1959 a byl to pořádný úspěch. Navíc, jak Philips slíbil, vážil o celých 13,6 kilogramu méně. Následně ho používala naprostá většina aut od Bentley a samozřejmě také Rolls-Royce, který automobilku vlastnil.

Foto: Bentley

Osmiválec od Bentley slaví 60. výročí vzniku.

Jak by se dalo čekat, osmiválec od Bentley není po celých šedesát let úplně stejný jako ten první, který vyrobili v továrně v Crewe. Velká renovace čekala benzínový agregát v roce 1965 z důvodu, aby se obr vešel pod kapotu Rolls-Royce Silver Shadow a ostatní auta Bentley T-série.

O šest let později, v roce 1971, byl navíc zvětšen jeho objem na legendárních 6,75 litru, což mu vydrželo do současnosti. Všechna vylepšení naplno využila už první generace legendárního modelu Mulsanne.

Bentley reinkarnoval kus své historie, předválečný unikát

AutoMoto

Stejný automobil ve verzi Turbo nakonec zapříčinil, že se Bentley rozhodlo obohatit motor o turbodmychadlo, později pak dokonce o dvě, což motoru umožnilo mít výkon 500 koňských sil a točivý moment celých 1000 N.m.

Současná moderní V8 s objemem 6,75 litru produkuje 530 koní, točivý moment 1100 N.m a Bentley Mulsanne Speed, který ji má pod kapotou, dostane z 0 na 100 km/h za úctyhodných 4,8 sekundy. Automobilka jednu vyrobí za necelých 15 hodin.

Související články

Výběr článků

Načítám