Článek
O sporu jsme vás informovali už v roce 2016. Ovšem v tu dobu už byl u soudu návrh na stažení modelu Landwind X7 z prodeje více než půl roku. Takže od roku 2015 rozhodoval čínský soud o tom, zda čínský vůz je, či není kopií britského Land Roveru Evoque.
Paradoxně první rozhodnutí bylo čistě pročínské – soud místo toho, aby dal za pravdu žalující straně, protože kopírování je tak očividné, a Landwind dokonce nabízel v příplatkové výbavě lišty a loga značky Land Rover, zrušil patentovou ochranu na model Evoque. Pravda, stejně tak zrušil patentovou ochranu na čínský vůz. Bylo to takové šalamounské řešení, které vlastně otevřelo dveře čemukoli.
Jenže koncern Jaguar Land Rover se nezalekl a řekl si, že na rozdíl od mnoha jiných společností, které nakonec vzdaly své nároky vůči padělatelům, pokračoval v soudní při dál. A vyplatilo se. Čína totiž postupem času zjistila, že ultratvrdý postup vůči zahraničním firmám se tak úplně nevyplácí. Ustoupila od mnoha drakonických nařízení, jako extrémně vysokých cel pro dovážená auta, pokud značka nebude splňovat v celkovém součtu emisí extrémně přísný limit apod. Stejně tak se najednou rozhýbal soud a konečně tu máme rozsudek.
Jiangling Motor, který vyráběl model Landwind X7, překročil zákon a skutečně šlo o kopii.
Bohužel vítězství nakonec ani vítězstvím není. Už na konci roku 2016 totiž Landwind nabídl modernizovanou verzi X7, které se rozsudek netýká. Takže ano, Jaguar Land Rover vyhrál, ale bohužel u auta, které se už nevyrábí, a jeho nástupce, který přece jen má společné rysy trochu zamazané, se může vyrábět dál.