Hlavní obsah

Lamborghini Temerario: Nový hybridní V8 s 920 koňmi přepisuje pravidla supersportů

Automobilka Lamborghini představila během víkendové akce Monterey Car Week dlouho očekávaného nástupce modelu Huracán, který dostal jméno Temerario. Díky elektrifikovanému motoru V8 nabídne ještě lepší zrychlení, vyšší maximální rychlost, a dokonce zvládne jezdit i zcela bez emisí. V kabině bude více místa a časem se dočkáme okruhového i otevřeného modelu.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Temerario

Článek

S novým modelem Lamborghini Temerario značka vsadila i na zcela nový motor, elektrifikovaný vidlicový osmiválec s přeplňováním, který ve srovnání s jeho předchůdcem Lamborghini Huracán nabídne kromě nižších emisí i citelně vyšší výkon.

Začněme ale tradičně od designu, který se evidentně inspiroval jak u předchozího huracánu, tak u vlajkového Lamborghini Revuelto, které je rovněž poháněno hybridní pohonnou soustavou. Oproti nyní představenému temerariu je však základem revuelta atmosférický motor V12.

Temerario si drží tradičně nízkou siluetu s výraznými bočními nasávacími otvory. Přední světlomety jsou tenké a v nižší části předního nárazníku vidíme i stylově dělené hexagonální denní svícení.

Lamborghini poodhaluje zvuk nového modelu, má zcela nový motor

AutoMoto

Podobný tvar mají také zadní světla, uprostřed zadního nárazníku je masivní difuzor a výdech výfuku je umístěn uprostřed zádi. Kola jsou k dispozici kovaná i karbonová o průměru 20 a 21 palců.

Technickým základem vozu je čistě hliníková platforma, která ve srovnání s předchůdcem slibuje o 20 procent vyšší tuhost, nižší hmotnost a její výroba je méně náročná. Rozvor oproti huracánu narostl o 38 mm na 2658 mm, díky čemuž automobilka našla více místa pro hlavu i nohy posádky. Ani vyšší jezdci by tak neměli mít problém jezdit na okruhu s helmou.

Kabina vozu se inspirovala modelem Revuelto a nabízí jednoduché rozhraní s 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem, 8,4“ vertikální obrazovkou infotainmentu a 9,1palcovou obrazovkou před spolujezdcem. Volant je vybaven voličem jízdních režimů i ovladačem hybridního systému.

Sledování tepu řidiče

Řidič má také k dispozici driftovací režim se třemi možnostmi nastavení, vůz je schopen zaznamenat telemetrii na 150 uložených okruzích a díky konektivitě s Apple Watch umí sledovat i tep řidiče. V autě jsou navíc tři kamery systému Lamborghini Vision Unit, které umožní nahrát jízdu společně s telemetrií a sdílet ji.

Asi tím nejzajímavějším na celém autě je však jeho motor. Místo použití koncernového 4,0litrového motoru V8, který našel využití i v Lamborghini Urus, totiž automobilka vyvinula nový, 4,0litrový motor V8. Oba osmiválce jsou přeplňovány dvojicí turbodmychadel mezi hlavami válců, nová V8 ale dostala plochou klikovou hřídel a specifické vrtání i zdvih.

Motor je tak schopen běžně dosahovat až 10 000 otáček za minutu, kdy zasáhne omezovač. Pro maximální bezpečnost by ale jeho limit měl být díky použití speciálních komponent ze světa motorsportu až kolem 11 000 otáček. Automobilka navíc slibuje unikátní zvuk, který by měly umocnit i lehké vibrace, úmyslně pronikající do kabiny.

Motor je naladěn na nejvyšší výkon 800 koní a nejvyšší točivý moment dosahuje 730 Nm. Spalovací motor je ale doplněn ještě o tři elektromotory s výkonem 150 koní. Dva jsou umístěny u předních kol (každý u jednoho), třetí je umístěn mezi spalovacím motorem a osmistupňovou převodovkou, kde plní funkci startér-generátoru. Točivým momentem 300 Nm navíc pomáhá vykrývat tzv. turbo-lag.

Z nuly na sto za 2,7 sekundy

Kombinovaný výkon dosahuje 920 koní, díky čemuž zrychlí Lamborghini Temerario z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje až 343 km/h. V obou parametrech tak překonává model Huracán, zastavení z rychlosti 100 km/h by pak měl nový supersport zvládnout na 32 metrech.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Temerario

Baterie s kapacitou 3,8 kWh umožňuje supersportu překonávat krátkou vzdálenost i zcela bez emisí, přesný elektrický dojezd ale automobilka nezveřejnila. Při jízdě na elektřinu se přitom temerario promění na předokolku. Baterii lze nabíjet jak motorem, tak i ze sítě, což by mělo trvat kolem 30 minut.

Kombinace větších rozměrů a elektrifikace se však promítla do vyšší hmotnosti, která se vyšplhala na 1690 kilogramů. Zákazníci však mohou s vyšší hmotností bojovat příplatkovými pakety.

Karbon, plast a lehčí skla

Paket Alleggerita, který obsahuje část panelů karoserie vyrobených z karbonem vyztuženého plastu, sníží hmotnost o 12,7 kilogramu a navíc pomůže zvýšit přítlak. Paket Lightweight zase obsahuje tenčí skla a vnitřní karbonové obložení dveří. S karbonovými koly, karbonovým difuzorem a titanovým výfukem pak lze snížit hmotnost vozu až o 25 kilogramů.

Odlehčování Lamborghini Temerario rozhodně nebude laciné, automobilka ovšem zatím nezveřejnila ani oficiální ceník. Do prodeje by měl vůz zamířit zřejmě koncem tohoto roku, případně začátkem roku 2025. V budoucnu se pak očekává i představení otevřené verze Spyder a čistě okruhové verze.

Znovuzrozené Lamborghini Diablo si zachovává to nejdůležitější

AutoMoto

Elektrické supersporty? Ještě se uvidí, říká šéf Lamborghini

AutoMoto
Související témata:
Lamborghini Temerario

Výběr článků

Načítám