Článek
Lamborghini Temerario, představené v loňském roce, automobilka označuje jako „fuoriclasse“. Tedy automobil, jenž je třídou sám pro sebe. Toto označení se přitom může opřít o techniku, která je skutečně působivá. Atmosférický motor V10 pod kapotou huracánu totiž nahradil mimořádně schopný přeplňovaný motor V8.
Čtyřlitrový osmiválec s interním označením L411 je přeplňován dvojicí turbodmychadel, nabízí výkon 800 koní a spojen je s osmistupňovou převodovkou. Motor dosahuje specifického výkonu 200 koní na litr a je schopen dosáhnout až 10 000 otáček, což jsou mimořádné parametry.
Do skříně motoru je integrován olejem chlazený elektromotor s axiálním tokem, který už od rozjezdu zajistí silný nástup točivého momentu, a na přední nápravě jsou další dva elektromotory, zajišťující pohon všech kol i dočasně čistě elektrickou (a tedy bezemisní) jízdu.
Kombinovaný výkon 676 kW (920 k) umožňuje novému supersportu s hmotností bezmála 1,7 tuny zrychlit z nuly na 100 km/h za 2,7 sekundy, během 7,3 sekundy pak rychlost dosahuje už 200 km/h. Maximální rychlost je 343 kilometrů.
Mimořádný je však i design, který navazuje na charakteristické rysy moderních supersportů značky, současně však nabízí i podstatné vylepšení aerodynamiky. Například přítlak na zadní nápravě vzrostl oproti modelu Huracán Evo o působivých 103 %. U modelů s paketem Alleggerita, který snižuje hmotnost a zvyšuje přítlak, je ale zlepšení až 158 procent.
Vedle funkčnosti ale design oplývá i tradičním wow efektem, jenž přitahuje pohledy jako magnet. Temerario má typicky agresivní postoj, výrazná světla a řadu funkčních prvků, které zlepšují chlazení komponent pro skutečně sportovní jízdu.
Dříve netušené inovace pak přišly i v oblasti praktičnosti. Automobilka například zvětšila úložný prostor pod přední kapotou, kam se nově vejdou dvě kabinová zavazadla. Oproti modelu Revuelto, prvnímu plug-in hybridu značky, navíc došlo k přemístění nabíjecí zásuvky z prostoru pod přední kapotou na zadní bok, což zpříjemní nabíjení.
Další důležité inovace pak nastaly v kabině, která nabízí více prostoru nad hlavou než huracán. Jízdu v temerariu by si tak měli bez potíží užít i lidé s výškou kolem dvou metrů. Komfort by navíc měla podtrhnout i sedadla nastavitelná v 18 směrech s funkcí vyhřívání i odvětrání.
Lamborghini Temerario tak působí jako skutečně výjimečný stroj, čemuž ovšem odpovídá i cena startující od 260 000 eur (cca 6,5 milionu korun) bez DPH. První zákaznické vozy se na českém trhu očekávají ke konci letošního roku.