Hlavní obsah

Lamborghini poodhalilo hybridní budoucnost. V12 dostala tři elektromotory

Hybridní nástupce Lamborghini Aventador, který má prozatímní označení LB744, bude tisícikoňovým plug-in hybridem se zbrusu novým dvanáctiválcem a třemi elektromotory. I v elektrorežimu může být čtyřkolkou, ale většinou pohání jen přední kola.

Pohonné ústrojí Lamborghini LB744Video: Lamborghini

Článek

Že bude nástupce Lamborghini Aventador hybridem, je známo už docela dlouho. O čtyřciferném výkonu se také přinejmenším spekulovalo. Nyní však automobilka zveřejnila něco více o technice vozu.

Klíčových informací je několik. Tou první je, že spalovací dvanáctiválec zůstává na svém místě, tedy mezi kabinou a zadní nápravou. Druhou, že kromě počtu válců v podstatě nezůstal kámen na kameni.

Motor je oproti aventadoru otočený o 180°, takže je pořád uložený podélně, ale výstup na převodovku má vzadu, nikoliv vpředu po směru jízdy. Převodovka je kompletně nová, dvouspojková a osmistupňová, a její hřídele nejsou uloženy v ose s klikovou hřídelí motoru, nýbrž napříč.

Nezvyklý, ale pohledný světový rekord. Lamborghini shromáždilo 251 superaut na jednom okruhu

AutoMoto

Výstup pohonu zadních kol je právě z převodovky, takže spalovací motor umí zabírat přímo na zadní kola. Stejně tak je na převodovku napojen zadní elektromotor o 150 koních a 150 N.m, který slouží i ke startování spalovacího dvanáctiválce.

Ten má objem 6,5 litru a je kompletně nový, s vyššími maximálními otáčkami – až 9500 rpm. Dostal označení L545 a dává 825 koní a 725 N.m; patrně tedy nemá přeplňování v souladu s dosavadními zvyklostmi značky.

Přední kola pohání dvojice elektromotorů, každý o výkonu 150 koní a točivém momentu 350 N.m. Kombinovaný nejvyšší výkon vozu je 1015 koní.

Přední elektromotory slouží při ryze elektrické jízdě a couvání, avšak zadní elektromotor se může připojit, je-li to třeba. Také přední kola skrz tyto elektromotory umí nabíjet baterii rekuperačním brzděním a samozřejmě lze ji nabíjet i přímo pomocí dvanáctiválce, což zabere pouhých šest minut.

Baterie našla místo ve středovém tunelu, kde byla dosud umístěna převodovka s kardanovou hřídelí. Má kapacitu 3,8 kWh, je lithium-iontová a je možné ji nabíjet 7kW nabíječkou ze sítě; nástupce aventadoru tedy bude plug-in hybrid. Takové nabíjení trvá půl hodiny.

Výsledkem hybridní technologie je kromě masivního nárůstu výkonu také třicetiprocentní snížení emisí CO2 oproti Aventadoru Ultimae. Na „elektromobilní“ registrační značky to ovšem v Česku stále nebude, neboť takové snížení nám dává hodnotu okolo 309 g CO2 na kilometr. Finální čísla však ještě nejsou na světě, vůz zatím neprošel oficiálním měřením spotřeby a emisí.

Jedinečná lamborghini přijíždějí jako rozlučka s atmosférickým dvanáctiválcem

AutoMoto
Související témata:
Pohonné ústrojí

Výběr článků

Načítám