Článek
Lærdalský tunel se stal při svém otevření před 20 lety, 27. listopadu 2000, nejdelším silničním tunelem světa, když o téměř osm kilometrů překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 kilometru primát od září 1980. Jednou ze zajímavostí je, že se v něm neplatí žádné mýtné.
O stavbě tunelu rozhodl norský parlament v červnu 1992, stavět se začalo 15. března 1995, proražen byl v září 1999 a slavnostně za přítomnosti krále Haralda V. otevřen v listopadu 2000. Devět metrů široký a 6,3 metru vysoký tunel, který je místy v hloubce až 1,4 km pod povrchem, stál 1,08 miliardy norských korun (asi 46,6 miliardy korun). Za hodinu jím smí projet maximálně 400 aut.
Tunel, který spojuje samosprávní celky Lærdal a Aurland, je součástí silničního tahu E16, který je severní spojnicí mezi Oslem a Bergenem. Tunel značně zjednodušil cestu mezi Lærdalem a Aurlandem, kde museli řidiči dříve čekat na trajekt.
Směrem od Aurlandu má tunel stoupání 2,1 % v délce téměř 12 km, střední část v délce asi šesti kilometrů má sklon 0,7 % směrem k Lærdalu, část u Lærdalu v délce asi šesti kilometrů má sklon 2,7 %. Sklon tunelu má význam v tom, že přirozeným způsobem zajišťuje odvod prosakující vody.
Tunel je perfektně osvětlen a každých 250 metrů je umístěn tísňový telefon. Má protipožární stanice každých 125 metrů. Dále tři ohromné jeskyně, v nichž je možné jednak na chvíli zastavit a odpočinout si, ale hlavně se v nich mohou velká vozidla otočit v případě požáru. K takovému manévru v případě potřeby navedou řidiče světelné tabule. Celkem je míst k otáčení velkých vozidel patnáct.
Odvětrávání je zajištěno pomocí ohromných větráků, které vhánějící čerstvý vzduch z obou stran. Jediný otvor, kterým vzduch proudí ven, je v Tynjadelenu. Tunel je doplněn i o jednotku filtrace vzduchu, která zadržuje prach, saze a oxidy dusíku z výfukových plynů vozidel. Také je vybaven vedením rádiového i mobilního signálu.
Tunel pod Mont Blankem zásadně zkrátil cestu z Francie do Itálie. Slaví 55 let
Nejdelším tunelem světa je od roku 2016 Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří přes 57 kilometrů.
V ČR je nejdelším tunelem od roku 2018 železniční Ejpovický tunel u Plzně, který měří 4,15 kilometru. Nejdelším silničním tunelem je s délkou 3,09 kilometru od roku 2015 Bubenečský tunel, který je součástí pražského tunelového komplexu Blanka (ten celkem měří 5,5 kilmetru), jenž sestává ze tří samostatných, na sebe navazujících tunelů.