Článek
Současný britský premiér Rishi Sunak uvedl jako hlavní důvody odkladu zákazu potřebu více času na rozšíření infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a sladění se s ostatními velkými světovými hráči.
Tento krok vyvolal smíšené reakce v automobilovém průmyslu. Šéfka Ford UK, Lisa Brankin, řekla, že to „podkopá“ přechod na elektromobily, zatímco Mike Hawes, generální ředitel společnosti SMMT, uvedl, že to způsobí „zmatek a nejistotu“ mezi kupujícími. Naopak automobilka JLR tento odklad označila za „pragmatický“ a Toyota jej uvítala.
Ve svém volebním manifestu labouristé tvrdí, že návrat k roku 2030 přinese výrobcům automobilů „jistotu“. Slíbili také podporu přechodu na elektromobily urychlením rozšiřování nabíjecích stanic a zavedením standardů životnosti baterií, který má podpořit prodej ojetých elektromobilů.
Každý rok více aut bez emisí
V Británii platí pravidla o postupném zvyšování podílu aut bez lokálních emisí na prodejích jednotlivých značek, a to bez ohledu na stanovený rok pro zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem. Letos to je 22 % a tento podíl se bude každý rok zvyšovat. Cíle jsou 33 % v roce 2026, 52 % v roce 2028 a 80 % v roce 2030, alespoň podle aktuálních pravidel.
Strana zelených chce termín úplného zákazu posunout na rok 2027 a do roku 2035 úplně ukončit používání i starších benzinových a naftových aut na britských silnicích. Hnutí Reform UK naopak navrhuje zrušení jak zákazu aut se spalovacím motorem, tak mandátu ZEV.