Článek
Koncern Volkswagen investuje ve své továrně v Devínské Nové Vsi nedaleko Bratislavy do ohlášené výroby nové generace modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat. Oznámila to slovenská divize automobilky poté, co přesun produkce zmíněných značek na Slovensko v pátek potvrdila dozorčí rada Volkswagenu.
Výroba vozidel Škoda Superb a Volkswagen Passat, která začne na Slovensku v roce 2023, si nevyžádá rozšíření bratislavské továrny Volkswagenu. Značnou část zmíněných investic podnik použije na úpravu linek v lakovně a na dodatečné technologie.
Slovenská divize Volkswagenu v souvislosti s výrobou těchto dvou nových modelů vytvoří 2000 nových pracovních míst. Výrobní kapacitu však továrna podle Olivera Grünberga, předsedy představenstva firmy Volkswagen Slovakia, nezvýší.
Slovenský ministr financí Eduard Heger uvítal novou investici Volkswagenu, který má na Slovensku zhruba 12 tisíc pracovníků. Řadí se tak k největším zaměstnavatelům v zemi, byť loni snížil počet zaměstnanců asi o 3000. Slovenská vláda ještě v létě slíbila podpořit investici Volkswagenu, stejně jako výstavbu nájemních bytů i v okolí továrny.
Vyvíjet modely Superb a Passat nové generace bude Škoda v Mladé Boleslavi, jak automobilka potvrdila v minulém týdnu. Škoda Auto v prohlášení vysvětluje přesun výroby superbu z Kvasin do Bratislavy tím, že dlouhodobě bojuje s kapacitou výrobních linek a s dodacími lhůtami, které rostou.
Uvolněné kapacity chce automobilka využít pro navýšení výroby SUV modelů Karoq a Kodiaq. Podle zdroje Novinek se to týká i budoucí generace modelu Fabia, který díky tomu nemá přijít o dnes vzácnou verzi kombi.
„Vítáme rozhodnutí týkající se plánování vytíženosti koncernových závodů. Ve společnosti Škoda Auto získáme v České republice dodatečné kapacity, které jsou naléhavě potřebné pro náš růstový plán. Tím vytvoříme podmínky pro další expanzi naší značky při současném zachování vysoké ziskovosti,“ vysvětluje předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer.
Škoda pustí vlajkovou loď na Slovensko, Češi díky tomu nepřijdou o praktické překvapení
Odbory přesun ostře kritizují. „Koncern Volkswagen Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď,“ řekl v minulém týdnu nesmlouvavě odborový předák Jaroslav Povšík. Představenstvo Škody Auto za zachování výroby superbu podle něj málo bojovalo, podle jeho názoru i z obav o funkci.
Z výrobních linek továrny Volkswagenu v Bratislavě v současnosti sjíždějí, respektive v nedávné minulosti sjížděla, hlavně sportovně-užitková vozidla (SUV) a také malá městská auta včetně elektrických vozů Škoda Citigoe iV.
Passat to měl nahnuté, převálcovat arteonem a elektromobily se však zřejmě nenechá
Loni Volkswagen na Slovensku vyrobil 377 750 vozidel, více než dvě třetiny z toho tvořila SUV Audi Q7, Audi Q8, Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Volkswagen od svého vstupu na Slovensko v roce 1991 investoval v zemi dosud přes 4,5 miliardy eur (119 miliard korun).
Volkswagen je jednou ze čtyř automobilek, která montuje vozidla v zemi pod Tatrami. Automobilový průmysl byl v době ekonomického růstu před propuknutím pandemie nemoci covid-19 hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které si loni v přepočtu na obyvatele udrželo pozici největšího výrobce automobilů.