Článek
Z celkem 2668 vzorků paliv, které Česká obchodní inspekce v loňském roce odebrala ke zkoumání, pouze 18 vzorků nevyhovělo kontrole. To je 0,7 % - a v loňském roce tak byl podíl nevyhovujících vzorků poprvé menší než setina odebraných.
Největší část vzorků, téměř polovinu, tvořily motorové nafty. Neprošlo rovné jedno procento vzorků. U benzinů to bylo mnohem lepší - nevyhovělo jen 0,3 % vzorků.
Druh paliva | Odebrané vzorky | Nevyhovující vzorky | Podíl nevyhovujících vzorků |
---|---|---|---|
Automobilové benzíny | 1010 | 3 | 0,3 % |
Motorové nafty | 1308 | 13 | 1 % |
LPG | 300 | 1 | 0,3 % |
CNG | 40 | 0 | 0 % |
Ethanol E85 | 10 | 1 | 10 % |
Celkem | 2668 | 18 | 0,7 % |
Přesná čísla ukazují, že u benzinů se jakost výrazně zlepšila - v roce 2018 nevyhovělo 1,9 % vzorků. Zhoršení naopak vidíme u naft (z 0,7 na 1 % nevyhovujících), LPG (z nuly na 0,3 % nevyhovujících) a E85 (z nuly na 10 % nevyhovujících).
EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani
ČOI v loňském roce jedenáctkrát zakázala prodej vadného paliva, a to celkem asi 86 tisíc litrů v hodnotě kolem 2,7 milionu korun. Velkou většinu, 82 tisíc litrů, z toho tvořily motorové nafty. Zbytek byl 2095 litrů benzinů, 597 l ethanolu E85 a 1519 l LPG.
Odchylky od normy, které se v roce 2019 objevily, byly podle tiskové zprávy ČOI závažnějšího charakteru. „Nasvědčují tomu, že mohou být do pohonných hmot přidávány složky mající podstatný vliv na jakost pohonných hmot. V těchto případech může docházet nejen k poškození spotřebitele, negativnímu vlivu na životní prostředí, ale i k daňovým únikům,” stojí ve zprávě.