Hlavní obsah

KTM 125 Duke – rakouský vévoda pro nejmladší

Novinky, Petr Kološ

Jedna z nejrychleji rostoucích motocyklových značek KTM pokračuje v modelové ofenzivě a představuje motorku pro nejmladší motorkáře. Výkon – 11kW – určují předpisy, KTM může být pyšná na nízkou váhu – 128 kg. Stroj s promyšleným designem, který si navíc budou moci dotvářet sami teenageři, bude v prodeji od jara 2011. Cenu odhadujeme kolem 85 000 Kč.

Článek

Malý Duke 125 (vévoda) bude pro KTM první silniční motorkou v této kubatuře. Aby byla modelová řada Duke ucelená, dá se čekat, že firma přijde v dohledné době také s také verzí 250ccm. Připomeňme, že na trhu je už od roku 2004 Superduke 990 ccm a Duke 690 ccm, oba stroje mají za dobu své produkce velmi dobrý kredit jak u majitelů, tak u odborné veřejnosti.

A na to bude chtít navázat benjamínek rodu - Duke 125 ccm. Jeho jednoválcový motor kvůli dopravním předpisům a vyhláškám souvisejícím s řízením nejmladších motorkářů nabízí výkon pouhých 11kW tedy 15 koní. Motorka jej dosáhne v 10 500 ot. /min.

Maximální točivý moment je 12 Nm při 8000 ot./min. Maximální rychlost opět omezují předpisy, jde o 80 km/h. KTM nicméně slibuje, že případné pozdější zvýšení je záležitostí pouhého přenastavení softwaru.

Velmi zajímavé je to, že firma ve svých materiálech kromě obligátní radosti z jízdy a dlouholetého změření na sportovní stroje hned v úvodu zmiňuje, že motor byl navržen tak, aby měl exemplárně nízké emise a nízkou spotřebu – samozřejmě bez vibrací. Ekologické nálady, zdá se, naplno dorazily i do světa jednostopých strojů se spalovacími motory.

Agregát KTM využívá vstřikování paliva od Bosche a čtyřventilovou technologii s rozvody DOHC. Válec je pochopitelně chlazený kapalinou. Nádrž má objem 11 litrů, což by při odhadované spotřebě kolem 3 litrů paliva na 100 km znamenalo slušný dojezd kolem 370 km. Převodovka je šestistupňová, sedlo 81 cm nad zemí.

Podvozek je od firmy White Power. Brzdový systém vyvinul výrobce z Mattighofenu  ve spolupráci s firmou Brembo. Samostatnou kapitolou je design, na kterém se opět podílel salzburgský autor původního Superduka 990 – Gerald Kiska. To, že jeho role byla při navrhování klíčová, dokazuje i to, že jako designér mohl ovlivnit i tak technickou věc, jakou je svod výfuku. Další zajímavostí vyplývající z firemního videa je možnost rozsáhlé personifikace majitelů stroje pomoci sady originálního příslušenství.  Díky němu budou moci mladí jezdci libovolně kombinovat pestrobarevné díly tak, aby ukázali svůj cit pro styl a detail.

Související témata:

Výběr článků

Načítám