Hlavní obsah

Kosočtverec na kapotě. Renault své ikonické logo používá už 95 let

Novinky, laz

Kosočtverec je s automobilkou Renault spjat 95 let. Dětinsky se nad ním dá zejména v českém prostředí smýšlet až vulgárně, ovšem při vzniku se našly jak symbolické, tak i praktické důvody.

Foto: Renault

Renault Talisman 2020

Článek

Když v roce 1898 na Štědrý večer Louis Renault vyjel kopec Montmartre, aby demonstroval první automobil s převodovkou s přímým záběrem a sesbíral prvních dvanáct objednávek na vůz Voituretta typu A, k logu automobilky s kosočtvercem bylo ještě daleko.

Foto: Renault

Na přelomu tisíciletí si Louis Renault vystačil se stylizací písmene R.

Všechny první automobily typu A neměly na sobě žádné označení značky, jméno „Renault-Frères“ uvedené na schůdcích a iniciály „LR“ (Louis Renault) vyryté na náboji kol se tak brzy staly označením produktů továrny ve francouzském Billancourtu.

Foto: Renault

Po první světové válce nosila značka logo tanku.

Přes stylizované R a siluetu prvoválečného tanku FT17 se v roce 1923 logem stává kulatá mřížka, v jejímž středu je uvedeno jméno Renault. Kulaté logo o dva roky později přibírá úhly, aby se lépe přizpůsobilo liniím kapoty ve tvaru prostorového úhlu vymezeného dvěma polorovinami se středovou hranou.

Foto: Renault

Nápis Renault se objevil nejprve na kulatém logu.

Od roku 1924 se kosočtverec objevuje na přední části sedanu 40 CV typu NM. Tento symbol je definitivně přijat právě v roce 1925.

Zpočátku je kosočtverec symbolem sportovních a luxusních vozů, které v roce 1929 dostávají příponu „Stella“ a v horní části kapoty mají umístěné druhé logo: padající pěticípou hvězdu.

Foto: Renault

Ve dvacátých letech se v logu objevuje několik variací kosočtverce s horizontálními linkami.

Navzdory chybějícímu jednotnému symbolu u všech produktů se identita značky stabilizuje a ve 30. letech 20. století sjednocuje. Po druhé světové válce došlo ke znárodnění podniku.

V roce 1946 se kosočtverec poprvé na oficiálních dokumentech objevuje v barvě, žluté na černém pozadí s nápisem „Régie Nationale“ (Státní správa). Žlutá barva se poprvé stává symbolickou barvou podniku, což platí dodneška.

Zoe přeskočilo Teslu Model 3. Renault si vzal zpět evropské prvenství v prodeji elektromobilů

AutoMoto

V padesátých letech byly módní specifické znaky pro jednotlivé modely, typický kosočtverec tak mnohdy ustoupil mapě Francie nebo delfínům. Od let šedesátých však kosočtverec již svou pozici neopustil.

Foto: Renault

V sedmdesátých letech získalo logo zcela novou podobu.

Logo se postupně modifikovalo, největších změn doznalo v roce 1972, o dvacet let později získalo jakousi 3D podobu. V roce 2004 byl znak s kosočtvercem umístěn do žlutého čtverce, aby se zvýraznil jeho reliéf.

Od roku 2015 pak značka používá současný design a na maskách dnešních Renaultů logo jen roste.

Foto: Renault

Rok 1992 přivál novou 3D variantu.

Foto: Renault

Současné logo Renaultu je pro elektromobily zabarveno do modra.

Související témata:

Výběr článků

Načítám