Hlavní obsah

Koronavirus změní auta i sdílenou mobilitu, míní šéfdesignér Kie

Novinky, mb, laz

Design aut i vize sdílené mobility zítřka se budou muset podle Karima Habiba, šéfdesignéra značky Kia, po koronavirové pandemii zásadně změnit. Důvodem je sociální distancování.

Foto: Kia

Koncept Imagine by Kia (Ilustrační foto)

Článek

Pandemie koronaviru nás učinila ostražitými v přístupu ke všemu, kde sdílíme nějaký prostor či nějakou věc s cizími lidmi, ať to je autobus, taxík, sdílený bicykl či tankovací pistole. A právě proto podle Karima Habiba, šéfdesignéra automobilky Kia, dojde k určitým změnám v designu aut i v mobilitě obecně.

„Posledních několik let jsme mluvili o sdílené ekonomice, sdílené mobilitě a hromadné dopravě. Budeme muset počkat, jak se to vyvine, kvůli sociálnímu distancování,” uvedl Habib v rozhovoru pro britský magazín Car.

Jak zbavit auto koronaviru? Pomůže alkohol i mýdlo

AutoMoto

Nezřídka se dosud také objevovala vize, kdy pro skupinu lidí přijel plně autonomní vůz, oni nastoupili, nechali se odvézt do práce či za zábavou a auto pak jelo pro další lidi. Anebo, že plně autonomní vůz cestou nabral několik lidí, kteří se sice neznají, ale pracují ve stejném místě.

To jde přímo proti ideji sociálního distancování, kdy lidé mezi sebou mají udržovat rozestupy v řádech jednotek metrů. V běžném autě nic takového není možné, navíc lidé sahají na kliky, tlačítka a madla, čímž se může přenášet infekce.

Sdílená mikroauta, ale se speciálními povrchy v interiéru?

Ohledně změn ve vnímání městské mobility se nedávno vyjádřil i provozní ředitel stejné automobilky, Emilio Herrera. Naznačil, že koronavirus může přispět k masovému rozšíření městských mikroaut.

„Lidé se chtějí cítit bezpečně. Viděli jsme to na průzkumu v Číně, který jsme udělali po vypuknutí pandemie. Zatímco před krizí cestovalo sólo 34 % respondentů, po vypuknutí už to bylo 65 %,“ vysvětluje pro magazín Auto Express s tím, že podobnou studii chce automobilka zopakovat i v Evropě.

Koronavirus může přispět ke vzniku nového masového segmentu aut

AutoMoto

V přeplněných městech však není dost místa na běžné vozy a vyrovnat se s tím tak lze mikroauty. „Již zkoumáme návrhy na velmi malé modely pro městské použití, vidíme v tom skutečný potenciál,“ naznačil.

Vozy striktně určené do města mají elektrický pohon a svým odolným a jednoduchým zpracováním mají být nabízeny primárně pro sdílení, což je ale podle Habiba nutné sledovat. Dočkat se kvůli tomu můžeme například i speciálních materiálů v interiéru.

Foto: Renault

Renault Twizy

V souvislosti s povrchy Habib hovoří o tom, že různá madla a kliky mohou být vyráběny z virucidních a antibakteriálních materiálů. Někteří designéři uvažují o mědi, která takto funguje.

„Jsou věci, o kterých jsme už mluvili. Můžeme mít antivirové povrchy v interiéru? Dá se použít teplota či ultrafialové světlo ke sterilizaci povrchů? Toto budeme muset brzy řešit,” říká Habib.

Související témata:

Výběr článků

Načítám