Článek
Základem prototypu je nejnovější, třetí generace modelové řady Tatra Force.
„U vozidla e-Drive jsme použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými, nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci jedna plus tři a pohonem tří náprav,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks
„Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 tun,“ dodal Smolka s tím, že na autě si chce Tatra otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách.
Tatra vyvíjí náklaďák na dálkové ovládání

Elektrický pohon prototypu je koncipován tak, aby byl nezávislý na externích zdrojích elektřiny.
Proto je auto kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků vybaveno také šesti tlakovými lahvemi o celkové kapacitě 30 kilogramů plynného vodíku.
Palivové články tak mohou vyrobit potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo v autě.
Výhodou této koncepce je, že se vodíkové nádrže naplní za pár minut, a odpadají tak časové prostoje potřebné k nabíjení elektromobilů u externích nabíječek.
V prototypu Tatra použila trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kilowatt, maximálním výkonem 580 kilowatt a točivým momentem 2300 newtonmetrů.
Dva palivové články mají každý maximální výkon 100 kilowatt, přičemž trakční baterie s celkovou kapacitou 171 kilowatt disponují možností nabíjení z externího zdroje. Auto je vybaveno pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.
„Kombinací tradičního prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu na nové platformě Force vzniká unikátní bezemisní řešení skýtající široké možnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti,“ řekl při světové premiéře vodíkové tatrovky Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty.
Prototyp vznikl v rámci vývojového týmu, v němž spolupracují společnost Tatra Trucks, jež je členem Moravskoslezského Vodíkového Klastru, a dále Centrum výzkumu Řež, firma Devinn a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.
Česko má čtvrtou veřejnou plnicí stanici na vodík. Stojí v Litvínově
