Článek
Kariéru začal jako zámečník a nějakou dobu strávil v automobilce Laurin a Klement, kde to dotáhl na mistra. Nadaný technik se nespokojil s rutinní prací v továrně, byť na svou dobu špičkové, a ve volném čase se věnoval vynalézání a konstruování.
První úspěch s jednoválcovým benzínovým motorem jej ve 30 letech přiměl k otevření vlastní zámečnické dílny, na kterou později navázala malá strojírna, zaměřená na výrobu zemědělské techniky.
Sběratel aut zásobuje české i zahraniční filmaře, sám v nich pak jezdí
Značku Svoboda tak nesly stabilní motory (ať už elektrické, benzinové nebo naftové), secí stroje nebo mlátičky, ke kterým v polovině 30. let minulého století přibyly první traktory, zprvu jen tříkolové s naftovými motory o výkonu pět a sedm koní. K nim brzy přibyl typ Svoboda DK 10, už čtyřkolový.
Traktory, typické dlouhou volantovou tyčí a přímým šnekovým řízením pevné přední nápravy, se vyráběly i za války. Postupně přišly silnější motory, v roce 1945 se pak ve výrobním programu objevil moderní typ Svoboda DK 15, který firma produkovala až do znárodnění a konce výroby traktorů v roce 1949.
Václav Svoboda, který už v průběhu 30. let předal řízení firmy synovi Václavu mladšímu, pak musel pracovat až do vysokého věku. Zemřel v září 1963, bylo mu přesně 81 a půl roku.