Článek
Elektromobilů je na trhu už docela hezká řádka, ale žádný z nich se nevěnuje primárně jízdě v terénu. Máme nanejvýš elektrická SUV a crossovery, ovšem u pravověrných offroadů zatím končíme plug-in hybridy ve formě Jeepu Wrangler 4xe. Elektrický pohon přitom má se svým maximálním točivým momentem od nulových otáček v terénu ohromný potenciál.
Strojem, který vypadá, že má ambice to změnit, je Kandi K32. Tento 544 cm dlouhý terénní pick-up se představil v USA s na elektromobil poměrně lákavou základní cenou – 27 699 dolarů, tedy 616 tisíc korun.
Stojí za ním čínská firma Kandi Technologies Group, která vyvíjí elektromobily a malá elektrická vozítka po boku koncernu Geely na čínském trhu a v roce 2019 pomocí dceřiné firmy Kandi America expandovala do USA. Tam dosud prodávala jen malá vozítka, omezená rychlostí do 40 nebo 56 km/h v závislosti na státu.
Ineos Grenadier naživo: Velký offroad překvapuje schopnostmi i technikou
K32 ale není mikroauto pro náctileté. Svou délkou je na roveň třeba Ssangyongu Musso Grand. Váží 1855 kg a uveze až 575 kg nákladu, a to rychlostí až 105 km/h. Má elektromotor o výkonu 29 koní a baterii o kapacitě 20,7 kWh v základní verzi a 50 kWh ve verzi Long Range, která stojí od 34 499 dolarů, tedy 767 tisíc korun. Pohon všech kol je zajišťován dvěma elektromotory, po jednom na každé nápravě.
Že jsou baterie malé? Na normální silnice v dnešní době zcela jistě, i když s větší baterií by dojezd mohl být aspoň trochu použitelný, pokud byste se drželi nanejvýš okolo osmdesátikilometrové rychlosti. Výrobce udává dojezd 97 km na menší a 241 km na větší baterii. K32 je ovšem označováno jako UTV, Utility Terrain Vehicle, tedy „užitkové terénní vozidlo“.
Test Lady Niva: Sympatický lesník, dokud využíváte jeho schopností
Můžeme ho tedy snad nazvat „velkou čtyřkolkou“ a papírově označit za konkurenta např. strojů od Polarisu. V českém právním prostředí je ovšem dle svých parametrů normálním autem, na které potřebujete „velký“ řidičák sk. B a které smí i na dálnice.
Zádrhel je v nabíjení – se stejnosměrným proudem si nerozumí a nejvyšší výkon nabíječky se střídavým proudem, který zvládne, je 7,7 kW. To znamená, že nabití větší baterie je otázkou 7,5 hodiny. Do Rumunska s ním tedy jen tak nedojedete, ale den práce na velkém statku či dovádění na offroadovém polygonu zvládne bez problému.
Kromě toho se v Evropě neprodává, ale nadšenci do jízdy v terénu mohou zatím aspoň doufat, že dostupnost takovéhoto auta probudí evropské či americké automobilky k tomu, aby konečně postavily skutečný elektrický offroad.