Hlavní obsah

Konec potemnělým autům za deště či tmy. Japonsko zavádí povinná automatická světla

Tápete, kdy navečer rozsvítit potkávací světla? V Japonsku to za řidiče řeší zákon - všechna nová auta tam musí mít automatické rozsvěcení světel, navíc bez možnosti je za jízdy manuálně vypnout.

Foto: Petr Hloušek, Právo

V Japonsku světla aut musí být automatická. Ilustrační foto Toyoty GR Supra A90 Edition

Článek

Automatické rozsvěcování potkávacích světel, když vjedete do tunelu nebo se setmí, je už nějakou dobu normální přinejmenším u lépe vybavených aut. Jenže povinné není, takže potkat levné auto jedoucí ve tmě či za hustého deště „na denní” není zas taková vzácnost.

Japonsko proti tomu chce bojovat, a tak od 1. dubna 2020 zavedlo povinnou instalaci systému automatického rozsvěcení potkávacích světel pro nově homologovaná vozidla. Od října 2021 má tato povinnost platit pro všechna nově registrovaná vozidla, tedy i ta, která byla do provozu schválena před dubnem 2020.

Mlhovky nejsou jen do mlhy. Takhle pomůžou i v dešti

AutoMoto

Web Driving Vision News, který zprávu přinesl, uvádí, že světla se budou muset rozsvítit, pokud okolní osvětlení klesne pod 1000 lux, tedy zhruba čtvrt hodiny před západem slunce za jasného dne, a naopak zhasnout, pokud okolního světla bude více než 7000 lux. Takové hodnoty jsou platné i v Evropské unii dle předpisu EHK/OSN č. 48, který se zabývá osvětlením vozidel.

Zásadní rozdíl japonského způsobu činnosti je ovšem v tom, že v Japonsku v noci nepůjdou světla manuálně vypnout. V EU naopak zmíněný předpis nařizuje, že potkávací světla musí být vždy možné ručně zhasnout.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Panel ovládání osvětlení nového Volkswagenu Golf (Ilustrační foto)

Zhasínat potkávací světla v noci je žádoucí, když člověk čeká na železničním přejezdu, aby bylo vyloučeno oslnění protijedoucích, kteří by tak mohli přehlédnout vlak. Český silniční zákon dokonce nařizuje potkávací světla zhasnout, pokud je takové oslnění možné.

V Japonsku je běžné, že řidiči zhasínají potkávací světla i na křižovatkách, aby neoslňovali ostatní. Jenže pak je údajně zapomínají zapnout a jedou bez nich - a zčásti i proto vznikl tento zákon. Dalším důvodem je velké množství kolizí aut s chodci a cyklisty za soumraku.

Japonský automatický systém podle dostupných informací nezapne světla, pokud bude běžící vůz zaparkován, tj. pokud bude volič převodovky na P a/nebo bude zatažena parkovací brzda. To by znamenalo, že na železničních přejezdech či křižovatkách řidič bude muset vůz takto „zaparkovat”, aby mohl zhasnout světla.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám