Hlavní obsah

Konec legendy, Tatra ukončila po dvaačtyřiceti letech výrobu modelu T815

4:45
4:45

Poslechněte si tento článek

Kopřivnice

Čtyřicet dva let. Tak dlouho vyráběla automobilka Tatra v Kopřivnici model T815. V úterý 25. února sjel slavnostně z výrobní linky poslední kus nesoucí na předním skle číslo 158 065. Přesně tolik T815 firma vyrobila. Klíče od něj dostali dobrovolní hasiči z Klatov.

Automobilka Tatra Trucks ukončila výrobu vozů T815Video: Pavel Karban, Novinky

Článek

„Tatra 815 je v podstatě na všech kontinentech, sloužila v indické armádě, v Rusku, postavila Sibiř, vydala se na cestu kolem světa a samozřejmě se nejvíce proslavila na Rallye Paříž-Dakar šesti vítězstvími Karla Lopraise,“ řekl na adresu vozu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývoj. Poukázal, že T815 byl klíčovým a stěžejním modelem v historii Tatry.

Tatru 815 začala firma vyvíjet už v 70. letech minulého století. Její sériovou výrobu zahájila v roce 1983. „Spousta aut se zkoušela na Sibiři v těch nejtvrdších podmínkách, a proto do dneška vidíte na stavbách staré osm set patnáctky,“ poznamenal Smolka s tím, že dodnes na postupy, zavedené při testech 815, navazují, a využívají znalostí, které Tatra při jejich vývoji i výrobě získala.

O ukončení výroby modelu, kterého Tatra vyrobila nejvíce a vyráběla nejdéle, rozhodla ekonomika. „Už se nevyplatilo lisovat vnější plechy kabiny, které byly jediné, které má toto auto společné s původním modelem z roku 1983,“ nastínil Smolka a dodal, že v posledních letech produkovala Tatra zhruba 250 až 300 vozů T815-2 Terra ročně.

Tatra vyrobila i prodala více vozů

Ekonomika

Pro tatrováky se stala 815 legendou. A to v mnoha ohledech. „Díky tomuto autu se tady postavil nový závod. Osm set patnáctka měla i velký dopad na město a okolí. Díky ní se z Kopřivnice stalo průmyslové město s dvaceti pěti tisíci obyvateli, přeložila se železniční trať, přestěhovala výroba osobních aut do Příbora,“ vyjmenovával člen představenstva.

Mezi desítkami tatrováků, kteří se přišli na poslední T815 podívat, byl i Miroslav Štefek. V Tatře pracuje na montáži od roku 1981.

„Svým způsobem to je nostalgie. Je to moje mládí, tady jsem začínal,“ přiznal. Smutnou náladu ale neměl. „Pokračujeme, jedeme dál,“ hlásil.

Modelem T815 navázala Tatra v roce 1983 na Tatru 148, která se vyráběla od počátku 70. let. „Když jsme přesedli ze sto čtyřicet osmiček do osm set patnáctek, tak jsme si řekli: Už nikdy. To se nedalo srovnávat, byla to jiná technika, jiná technologie,“ prozradil Novinkám Vlastimil Buchtyár, který byl v 80. letech minulého století zkušebním jezdcem Tatry a T815 testoval mezi prvními.

Poznamenal, že obrovským rozdílem mezi 148 a 815 byla kapota. „Od sto jedenáctky měly tatry čumák, kapotu vepředu, ve které byl motor před kabinou. Kdežto u osm set patnáctky byl pod ní. Díky tomu byl úplně jiný posez, výhled, člověk měl mnohem lepší odhad při zatáčení, nemusel počítat, že má ještě metr a půl před sebou. Pro řidiče to byla obrovská změna,“ popisoval muž, jenž právě s T815 získal na Rallye Dakar jeden bronz.

Během 42 let prošla T815 několika modernizacemi. Ty zahrnovaly například provedení Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a také poslední typ Tatra 815-2 Terra. Po ukončení výroby T815 bude automobilka vyrábět už jen vozy řad Tatra Force a Tatra Phoenix.

Tatra Trucks zaměstnává více než 1800 lidí, dalších 500 pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie zaměřené zejména na slévárenství a kovárenství. Akcionáři automobilky jsou holding Czechoslovak Group a skupina Promet Group.

Slovensko se připojilo k České republice a nakoupí 250 nákladních vozidel Tatra

Evropa
Související témata:
Tatra T815

Výběr článků

Načítám