Hlavní obsah

Konec elektrické euforie? Mnohé automobilky přehodnocují plány

Před pár lety jsme prakticky od každé větší automobilky slyšeli velkolepé plány na uvedení mnoha čistě elektrických modelů a pevná data ukončení prodeje modelů se spalovacími motory, v posledních měsících ale někteří výrobci pomalu přehodnocují své plány. Nebo přinejmenším snižují laťky.

Foto: Jan Handrejch

Ilustrační foto

Článek

Drakonická norma Euro 7, společně s plánem EU na zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory, který je schválen na rok 2035, byla pro mnoho automobilek motivací k výraznému přehodnocení plánů o budoucnosti spalovacích motorů.

Během uplynulých let jsme proto slyšeli řadu velmi ambiciózních plánů na uvádění velkého množství elektrických modelů, snižování cen elektromobilů a mnoho značek také zveřejnilo rok, ve kterém s prodeji elektromobilů plánují skončit.

Uplynulé dva roky pak znamenaly poměrně velký boom elektromobility, na kterém vydělala především automobilka Tesla. Již na začátku roku 2022 se její modely dostaly globálně mezi nejprodávanější auta světa, za rok 2023 se pak stal crossover Tesla Model Y dokonce nejprodávanějším autem na světě – a to bez ohledu na typ pohonu.

Už na přelomu let 2023 a 2024 se však začaly objevovat první náznaky ochladnutí zájmu o elektromobily, což se v prvních měsících roku 2024 také potvrdilo. Po oslavách úspěchu Tesly Model Y za rok 2023 tak výsledky za první čtvrtletí roku 2024 byly pro Teslu studenou sprchou.

Trh přesycen?

Za poklesem poptávky může stát několik důvodů. Například zpráva Goldman Sachs z května tohoto roku zmiňuje obavy ohledně hodnoty elektromobilů, kdy ojeté stroje výrazně zlevňují, nejistotu spojenou s volbami a možnými změnami ohledně elektromobility (například dotací) a v neposlední řadě hraje roli i nedostatek rychlonabíjecích stanic a celkově nedostatečná infrastruktura.

Zatímco fanoušci elektromobility již nejspíš mají svůj čistě elektrický vůz, noví zájemci mají poměrně dost důvodů si koupi elektromobilu rozmyslet. Část zájemců o nový vůz přitom v posledních měsících evidentně zlákaly hybridní a plug-in hybridní vozy, jejichž popularita a prodeje rostou.

Opatrné německé prémiovky

Na změnu trendů reagovala například automobilka Audi, která původně plánovala představit do roku 2026 celkem 20 nových modelů, přičemž polovina z nich měly být pouze elektromobily. Koncem roku 2023 nicméně šéf automobilky v rozhovoru pro Bloomberg připustil, že došlo ke změně plánů.

S ohledem na zpomalení nástupu čistě elektrických modelů a možnosti společnosti, respektive možného přehlcení týmů, výroby i dealerů, se společnost rozhodla dál zaměřit na nové modely se spalovacími motory a plug-in hybridy.

Konkurenční BMW pak sice ve své skupině dále prorokuje čistě elektrickou budoucnost pro značky Mini a Rolls-Royce, pro hlavní značku BMW však nikdy pevné datum ukončení výroby spalovacích motorů nepadlo, a to ani pro Evropu.

BMW ukázalo koncept Skytop, elegantní osmiválcový kabriolet

AutoMoto

Výrazný obrat provedla automobilka Mercedes-Benz, která plánovala přejít do roku 2030 na čistě elektrickou mobilitu všude, kde to tržní podmínky dovolí. Trhy nicméně ukázaly, že taková situace nejspíš ještě delší dobu nenastane. Šéf automobilky tak podle The Telegraph v únoru tohoto roku oznámil, že automobilka plánuje nabízet spalovací i čistě elektrické vozy i v příštím desetiletí.

Cenová rovnováha mezi elektromobily a spalovacími vozy je totiž i podle automobilky s třícípou hvězdou ve znaku ještě mnoho let vzdálená. I podle odhadů automobilky by měly elektrické a plug-in hybridní vozy tvořit polovinu prodejů až v pozdějším období současného desetiletí.

Vývoj spalovacích motorů se zcela nezastavil

Většina automobilek v posledních letech uvedla, že již ukončila vývoj zcela nových spalovacích motorů, včetně Volkswagenu nebo Nissanu. Nové modely se spalovacími motory tak budou osazeny již existujícími typy motorů, které ale prošly dalším vývojem.

Volkswagen přitom nedávno přiznal, že na další vývoj spalovacích motorů použije peníze původně určené na elektromobily. Kvůli nízké poptávce navíc ještě stále nedošlo k uvedení nového modelu ID.7, čistě elektrické alternativy VW Passat, v zámoří.

Navzdory změnám priorit ale automobilka dle Comento.de nedávno potvrdila, že stále počítá s představením posledního nového vozu se spalovacím motorem v roce 2026, konec prodeje nových modelů by pak měl přijít v roce 2033. 

První jízda s Volkswagenem ID.7: Napravuje chyby a nabízí zajímavé svezení

AutoMoto

Vývoj a modernizaci kompaktních spalovacích motorů má ve Volkswagenu z velké části nově na starosti Škoda Auto, i kvůli tomu, že má na starosti rychle rostoucí trhy mimo Evropu, především Indii nebo region severní Afriky. Tuzemská automobilka však pro Evropu nikdy neoznámila plný přechod na elektromobily, i když do roku 2026 uvede šest nových plně elektrických modelů.

Rovněž automobilka Ford, která se minimálně v Evropě opřela do elektrifikace s vervou, oznámila odložení výroby minimálně dvou čistě elektrických modelů, jak v dubnu zveřejnily noviny NY Times. Prodeje čistě elektrických modelů totiž zpomalily, což přimělo značku zaměřit se více na hybridní modely.

V Evropě se ale zřejmě nic nezmění. Značka se zde zbavila řady tradičních populárních modelů se spalovacími motory, jako byly Ford Mondeo, Fiesta či Focus, a v budoucnu nás čeká premiéra několika nových elektromobilů.

Do roku 2026 chce značka nabízet každý osobní model také ve verzi schopné bezemisního provozu. Tedy s čistě elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem. Do roku 2030 chce ale v Evropě nabízet pouze elektrické modely, na čemž se zřejmě nic nezměnilo.

Obrat je ale patrný také u koncernu Stellantis, který patří k největším výrobcům automobilů na světě. Nová platforma STLA, která je základem nových modelů, měla být využívána především elektromobily. Jak ovšem automobilka uvedla, osazena může být i spalovacím motorem. Přechod od elektromobilu ke spalovacímu motoru přitom již koncern ukázal u modelu Fiat 500e.

Fiat skutečně obrací, nová pětistovka se dočká spalovacího motoru

AutoMoto

Značka Jeep, která rovněž spadá pod Stellantis, sice plánuje několik elektrických modelů, současně je ale ukázkou vysoké popularity hybridních a plug-in hybridních modelů, na které se hodlá do budoucna více zaměřit.

Plug-in hybridní modely Grand Cherokee a Wrangler 4×e jsou totiž aktuálně nejpopulárnějšími modely v USA. Současně také oznámila, že svůj ikonický offroad Jeep Wrangler navzdory dřívějším spekulacím zatím nepředělá na elektromobil.

Větší důraz na hybridní a plug-in hybridní modely navíc podle The Detroit News preferuje i koncern GM, sdružující řadu významných amerických značek. Společnost se chtěla původně soustředit pouze na bateriové elektromobily, s ohledem na jejich klesající prodeje a plánované zpřísnění emisních limitů v USA se ale hybridy zdají být nejefektivnějším řešením.

Hybridní cestou

Hybridní pohon a celkově co nejširší paletu pohonných jednotek přitom dlouhodobě propaguje Toyota, která nabízí sportovní modely s čistě spalovacími motory, hybridy, plug-in hybridy, bateriové elektromobily, elektromobily s vodíkovým palivovým článkem a pracuje i na motorech vhodných ke spalování syntetických e-paliv a vodíku.

Hybridní řešení pak prosazují i automobilky SubaruMazda, které společně s Toyotou dál pracují na vývoji nových spalovacích motorů. Subaru přitom dál pracuje s koncepcí plochého motoru typu boxer, doplněného o elektrifikaci, zatímco Mazda rozvíjí koncepci rotačního motoru v roli generátoru elektrické energie pro elektrický pohon.

Na vrcholu nezájem

Zájem ovšem upadá také ve světě luxusních a extrémně výkonných supersportů, jak nedávno přiznal Mate Rimac, šéf značek RimacBugatti. Zájemci o tyto mimořádně rychlé vozy se totiž touží především odlišit, vystoupit z davu. Tím, jak se z elektromobilů začíná stávat mainstream, ale jejich zájem upadá.

Na čistě elektrický supersport ovšem nespěchá ani Lamborghini. I v tomto segmentu by se tak do popředí zájmu měly dostat spíše hybridní pohony, které pomohou snížit emise a společně se syntetickými e-palivy by mohly výrazně prodloužit životnost spalovacích motorů.

Takové Ferrari pak oznámilo, že svůj ikonický dvanáctiválec chce nabízet, dokud to předpisy dovolí.

Navzdory zpomalení růstu trhů se ale stále očekává, že i letos dosáhnou prodeje elektromobilů společně s plug-in hybridy nového rekordu. Podle předpovědi International Energy Agency, na který se odkazuje The Guardian, by za rok 2024 mohlo být prodáno až 17 milionů automobilů do zásuvky (tedy čistě bateriových vozů i plug-in hybridů). Meziročně by tak šlo o 20% růst.

Elektrické supersporty? Ještě se uvidí, říká šéf Lamborghini

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám