Hlavní obsah

Koncern Volkswagen splnil loňský emisní cíl. Elektromobily zásadně pomohly

Koncern Volkswagen za loňský rok splnil emisní cíl stanovený EU s rezervou 2,3 g CO2/km. Zásadně pomohly elektromobily, kterých se prodalo víc než předešlý rok. Pro rok 2022 se mění způsob jejich započítávání.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních automobilů z koncernu Volkswagen v Evropské unii v loňském roce činily 118,5 gramu na kilometr, a nacházely se tak zhruba dvě procenta pod stanoveným cílem. Na základě předběžných údajů to oznámila sama firma, jejíž součástí je mimo jiné i mladoboleslavská Škoda Auto.

Volkswagen v pondělí 24. ledna ve své zprávě rovněž upozornil, že loni zvýšil odbyt elektromobilů v EU, Norsku a na Islandu o 64 % na 472 300. Firma dodala, že podíl plně elektrických aut a hybridních vozů umožňujících dobíjení z elektrické sítě na jejím celkovém odbytu vzrostl na 17,2 % z předloňských 10,1 %.

„Naše elektrická ofenziva loni výrazně nabrala na rychlosti díky mnoha atraktivním novým modelům. Téměř každý pátý vůz dodaný v Evropě byl elektrický. Více než polovina těchto vozů pak byla plně elektrická,“ uvedl šéf odbytu Christian Dahlheim. „To nám pomohlo k dalšímu snížení emisí oxidu uhličitého a ke splnění cíle EU,“ dodal.

Limit emisí CO2 pro koncern Volkswagen v roce 2021 EU stanovila na 120,8 g/km. To je o hodně více než hojně diskutovaných 95 gramů na kilometr, ovšem těchto 95 g je plošný průměr. Pro každou automobilku se limit stanovuje individuálně složitým výpočtem mj. na základě průměrné hmotnosti aut, která za ten rok reálně prodala.

Proto pro celý koncern VW platí limit 120,8 g CO2/km, ovšem třeba pro samostatnou značku Volkswagen je to 119 g/km. Limit pro celý koncern VW se také počítá bez značek Bentley a Lamborghini – ty vyrábějí příliš málo aut na to, aby se na ně vztahoval stejný limit jako na automobilky, které chrlí miliony aut ročně.

Do výpočtu finálních průměrných emisí, které jsou tedy u koncernu VW 118,5 g CO2/km, se započítávají i elektromobily, ovšem ne jako prostá nula gramů. Každé auto s emisemi CO2 nižšími než 50 g/km se v roce 2021 započítávalo jako 1,67 auta, takže všechny elektromobily i plug-in hybridy k dosažení cíle zásadně pomohly i touto matematickou cestou. V letošním roce se budou započítávat 1,33 auta a až od roku 2023 prostě jako jedno auto, stejně jako konvenční vozy.

Dahlheim upozornil, že do roku 2030 hodlá Volkswagen zvýšit podíl plně elektrických vozů na svém odbytu v Evropě na 60 procent. Letos hodlá koncern uvést na trh další nové elektromobily včetně vozu Škoda Enyaq iV Coupé.

Související články

Výběr článků

Načítám