Hlavní obsah

Koncept obytného přívěsu nesnižuje dojezd auta. Má totiž vlastní pohon

Karavan Lightship L1 není jen obytným přívěsem, má i vlastní pohon. Nezvyšuje tedy spotřebu, resp. nesnižuje dojezd tažného auta. Jeho cena je však poměrně vysoká.

Lightship L1Video: Lightship

Článek

Tažení přívěsu elektromobilem má zásadní vliv na dojezd na jedno nabití - ten klesá o desítky procent. Čím větší je přívěs, tím větší je jeho vliv, takže cesta s velkým karavanem na dovolenou může být opravdovým problémem. Pokud ovšem ten karavan nemá vlastní pohon.

S takovým nápadem přichází firma Lightship, kterou založili dva exinženýři Tesly, Benjamin Parker a Toby Kraus. Navrhli moderní obytný přívěs, jehož trik není na první pohled vidět. Je jím totiž 80kWh zásoba elektřiny a vlastní pohon kol.

Díky tomu tažný vůz - a je jedno, jestli to je elektromobil, či konvenční auto - netáhne hmotnost přívěsu, ale „jen“ ovládá jeho vlastní pojezd. Snížení dojezdu či zvýšení spotřeby paliva tažného vozidla tedy je podle firmy téměř nulové.

SPECIÁL: Roadtrip po Česku

Speciály

Přívěs má navíc celou střechu pokrytou solárními panely, které dokážou baterie umístěné ve spodním rámu dobíjet výkonem až 3 kW. Výkon elektromotoru k pohonu známý není, baterie - jsou tu dvě, každá o kapacitě 40 kWh - však mají vystačit až na 300 mil, tedy 483 km jízdy.

Pochopitelně, baterie přívěsu je třeba nabíjet stejně jako baterie každého jiného elektrického vozidla, nechcete-li táhnout mrtvou váhu. Jak je nabíjení rychlé, výrobce neuvádí. Píše však, že nejvyšší hmotnost přívěsu je 3,4 tuny a že baterie přívěsu mohou také v případě potřeby nabít elektromobil či obsluhovat dům.

Přívěs je dlouhý 8,2 metru, široký 259 cm a vysoký při kempování 305 cm. Pro jízdu se ale smrskne na výšku 206 cm, aby snížil svou čelní plochu a s ní i odpor vzduchu. Uvnitř najde místo na spaní 4-6 lidí v závislosti na konfiguraci, je tu samozřejmě kuchyňka, lednice a koupelna s chemickou toaletou.

Zbývá to nejdůležitější - cena. Lightship L1 není zadarmo, a to ani zdaleka - verze s 80kWh baterií a vlastním pojezdem přijde na nejméně 151 500 dolarů, tedy 3,39 milionu korun. Vztahuje se na něj však dotace na elektrický vůz, která cenu umí snížit na 139 600 dolarů (3,12 milionu korun). Základní verze s 40kWh baterií a bez pojezdu přijde na 125 tisíc, resp. 118 400 dolarů (2,8, resp. 2,65 milionu korun).

Stroj je možné už teď rezervovat oproti pětisetdolarové (cca 11 200 korun) záloze, první kusy se k zákazníkům mají dostat v roce 2024.

Test Volkswagenu Caddy California: Nejmenší bydlík příjemně překvapil

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám