Článek
Každoroční index hustoty dopravy, který připravuje výrobce navigací TomTom, ukazuje za rok 2020 výrazný pokles v 387 městech z celkem 416 sledovaných. A zatímco pokles byl zaznamenán až dvacetiprocentní, ve zbytku měst byl stav buď setrvalý, nebo míra hustoty dopravy rostla jen o jednotky procent.
Nejhůře na tom s dopravou v roce 2020 byla Moskva - z 6. místa za rok 2019 se za rok loňský dostala na první místo. Přesto její úroveň hustoty dopravy klesla z 59 na 54 %; toto číslo udává, jak moc se třicetiminutová jízda autem průměrně prodlouží.
Následovala indická Bombaj a kolumbijská Bogota; v první desítce není žádné město střední či západní Evropy ani Severní Ameriky.
Města s nejvyšší mírou hustoty dopravy ve světě za rok 2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Město (Stát) | Prům. míra hustoty dopravy | Změna oproti 2019 | Počet dní s nízkou hustotou dopravy |
1. | Moskevská oblast (Rusko) | 54 % | -5 % | 66 |
2. | Bombaj (Indie) | 53 % | -12 % | 133 |
3. | Bogota (Kolumbie) | 53 % | -15 % | 116 |
4. | Manila (Filipíny) | 53 % | -18 % | 128 |
5. | Istanbul (Turecko) | 51 % | -4 % | 80 |
6. | Bengalúr (Indie) | 51 % | -20 % | 147 |
7. | Kyjev (Ukrajina) | 51 % | -2 % | 48 |
8. | Nové Dillí (Indie) | 47 % | -9 % | 64 |
9. | Novosibirsk (Rusko) | 45 % | 0 % | 15 |
10. | Bangkok (Thajsko) | 44 % | -9 % | 44 |
Vidíme tu však celosvětově největší meziroční pokles průměrné hustoty dopravy - o 20 procent v indickém Bengalúru. Ten byl za rok 2019 na prvním místě se 71procentním průměrným prodloužením doby jízdy. Zajímavé u něj je také to, že se dosud nedostal na hustotu, kterou měl před pandemií - na rozdíl od Moskvy. V obou městech byl duben měsícem s nejnižší intenzitou dopravy.
Zajímavé jsou také tzv. dny s nízkou intenzitou dopravy - to je počet dnů, kdy bylo prodloužení dojezdového času o nejméně 50 % nižší, než ve stejném dni roku 2019. V podstatě ve všech případech se tyto dny kryjí s jarními přísnými omezeními kvůli covidu; při druhých a třetích vlnách v druhé polovině roku už takový pokles hustoty dopravy není patrný.
Evropa
Pokud si odfiltrujeme pouze evropská města, pořád v první desítce není západní Evropa, ovšem střední už tu vidíme - polská Lodž má průměrné prodloužení doby jízdy 42 %. V rámci celého světa je čtrnáctá s pětiprocentním poklesem oproti roku 2019.
Města s nejvyšší mírou hustoty dopravy v Evropě za rok 2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí (ve světě) | Město (Stát) | Prům. míra hustoty dopravy | Změna oproti 2019 | Počet dní s nízkou hustotou dopravy |
1. (1.) | Moskevská oblast (Rusko) | 54 % | -5 % | 66 |
2. (5.) | Istanbul (Turecko) | 51 % | -4 % | 80 |
3. (7.) | Kyjev (Ukrajina) | 51 % | -2 % | 48 |
4. (11.) | Oděsa (Ukrajina) | 44 % | -3 % | 47 |
5. (12.) | Petrohrad (Rusko) | 44 % | -5 % | 60 |
6. (13.) | Charkov (Ukrajina) | 43 % | 0 % | 19 |
7. (14.) | Lodž (Polsko) | 42 % | -5 % | 13 |
8. (18.) | Bukurešť (Rumunsko) | 42 % | -10 % | 66 |
9. (20.) | Samara (Rusko) | 41 % | -3 % | 40 |
10. (21.) | Dublin (Irsko) | 38 % | -10 % | 64 |
V rámci západní Evropy je na tom nejhůř Dublin s 38procentním prodloužením doby jízdy - v celé Evropě je desátý a ve světě jednadvacátý. Další je až Paříž na 16. místě v Evropě a 42. místě ve světě s průměrem 32 %.
Česká republika
Do zprávy jsou zahrnuty i Praha, Brno a Ostrava, a třebaže doprava ve velkých českých městech může být leckdy frustrující, máme se ještě dobře.
Praha je z celého světa na 137. příčce a z Evropy na 77. příčce s průměrným prodloužením doby dojezdu 23 %; v roce 2019 byla ve světě 136. s průměrem 29 %. Graf ukazuje snížení oproti průměru v březnu a dubnu, a také v listopadu, ovšem nikoliv tak výrazné jako v některých jiných evropských městech - nejlépe na tom byl duben 2020 s průměrem 17 %. Dnů s nízkou intenzitou dopravy bylo 51, většina na jaře.
Brno je 167. ve světě a 100. v Evropě s průměrem 22 %. V roce 2019 bylo světově 119. s průměrem 30 %. Největší pokles vidíme v dubnu 2020, a to na 13 %, naopak potom se intenzita dopravy rychle vrátila na původní hodnoty a výrazně neklesala ani na podzim. Dnů s nízkou intenzitou dopravy bylo 73, většina na jaře.
Ostrava je 347. ve světě a 208. v Evropě s průměrným prodloužením doby jízdy 13 %. V roce 2019 byla ve světě 306. s průměrem 20 %. I zde je největší pokles oproti celoročnímu průměru v dubnu 2020, a to na 8 %; Ostrava však byla loni dlouhodobě pod patnácti procenty s výjimkou června (15 %) a září (18 %). Dnů s nízkou intenzitou dopravy bylo 65, většina na jaře.
Pozn. aut.: TomTom do Evropy zahrnuje všechna ruská a turecká města, kterým se věnuje, i ta, která leží v Asii. V tomto článku je však do Evropy nezahrnujeme, proto na webu věnovaném této statistice uvidíte v rámci Evropy Prahu na 84., Brno na 107. a Ostravu na 217. místě.