Článek
Čas od času médii prolétne zpráva, že nákladnímu autu upadne kolo; někdy i se záběry, jak to potom vypadá. Nyní však díky videu z města Korla v čínské provincii Sin-ťiang máme možnost podívat se na to, jak to vypadá, když kolo z náklaďáku - a v tomto případě dokonce dvojmontáž - letí.
Náklaďáku uletěla na dálnici D6 kola, havarovala tři auta
Podle agentury AP, která zprávu přinesla, se 24. května uvolnila z nákladního vozu dvojmontáž a letěla směrem do čerpací stanice. Ve videu vidíme, jak dva lidi stihnou utéci a pak dvojmontáž narazí do kola stojícího kamionu. Všimněte si, že pneumatiku kamionu prorazila - vidíme z ní ucházet proud vzduchu.
Následně srazila muže, který utrpěl lehká zranění a porazila stojan. Pořád ale měla dost energie na to, aby odskákala do poblíž zaparkovaného auta a poškodila ho.
Další videa ukazují, že v tomto čínském případu to dopadlo ještě velmi dobře. Např. toto necelý rok staré video z amerického New Jersey ukazuje, jak dopadne přímý čelní náraz upadnutého kola z nákladního auta do SUV.
Všimněte si, kolik energie na destrukci auta kolo má poté, co přinejmenším vysoké desítky, ne-li stovky metrů putuje samo po dálnici a přeskočí betonová svodidla na středovém dělicím pásu. I když to vypadá divoce, ani v tomto případě nebyl nikdo vážně zraněn.
Podle Kanadské automobilové asociace (Canadian Automobile Association, CAA) kola často upadávají v době po přezouvání ze zimních pneumatik na letní, a to proto, že byla nesprávně dotažena a jejich dotažení nebylo zkontrolováno.
Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet
Jak tedy zajistit, aby kolo vašeho auta nebylo příčinou nehody? Jako první je třeba zhruba 50 až 100 kilometrů po nasazení kol zkontrolovat dotažení šroubů či matic; dobrý pneuservis vás na to upozorní, když vám přezuté auto předává. Dotahování je vždy třeba provádět do kříže, tj. z jedné matice nepostoupit na tu vedle, nýbrž na tu naproti.
Důležité je také utáhnout matice na předepsaný utahovací moment, vyjádřený v newtonmetrech (N.m), tzv. momentovým klíčem. Weby firem Barum i AZpneu se shodují, že jsou-li matice dotaženy málo, mohou se uvolnit, jsou-li dotaženy příliš, může nějaká součást náboje kola prasknout přílišným namáháním.