Hlavní obsah

Koenigsegg poprvé veřejně nastartoval hybridní supersport Gemera, poslechněte si ho

Může znít tříválec v supersportu dobře? Koenigsegg poprvé zveřejnil zvuk toho svého, který dává přes 600 koní a pracuje v chystaném hypersportu Gemera. Do litrového TSI ve škodovkách a volkswagenech má opravdu daleko.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Gemera

Článek

Koenigsegg Gemera je - či snad spíš bude, vývoj stále probíhá - prozatím jediným hypersportem na světě, který má v útrobách tříválcový motor. To se ví už dlouho, gemera se představila už před dvěma lety. Svět však ten tříválec ještě nikdy neslyšel - až dosud.

Christian von Koenigsegg ukázal veřejnosti testovací prototyp gemery označený TC1 a učinil to, na co fanoušci už mnoho měsíců čekají - v čase videa 2:29 nastartoval spalovací motor a prozradil tak celému světu, jak zní tříválcový hypersport.

Motor nese název „Tiny Friendly Giant“, tedy „malý přátelský obr“ a malý skutečně je, alespoň na poměry supersportů. Má objem dvou litrů a z nich díky přeplňování dvěma turbodmychadly dává 612 koní a 601 Nm s tím, že je schopen běžet na ropný benzín, metanol či etanol E85 či E100.

Protože každé toto palivo má jiné oktanové číslo, v závislosti na tom, které řidič natankuje, má motor rozdílný maximální výkon. Ten je závislý na kompresním poměru, a tedy plnicímu tlaku turbodmychadel, který je v případě nižšího oktanového čísla paliva nutno omezit, aby nedocházelo k detonačnímu hoření.

Koenigsegg Gemera má tříválec, výkon 1700 koní a uveze čtyři lidi

AutoMoto

Motor využívá technologii FreeValve, která místo vačkových hřídelí ovládá ventily pneumatickými pístky. Dokáže je tak otvírat rychleji a přesněji, než by to zvládla vačka. Kromě nižší spotřeby energie tak díky individuálnímu ovládání jednotlivých ventilů motor dokáže běžet jak v klasickém Ottově, tak i v Millerově nebo Atkinsonově cyklu, čímž se dá dosáhnout snížení spotřeby paliva při nízkých nárocích na motor a naopak vyššího výkonu ve chvíli, kdy řidič chce po motoru maximální sílu.

Gemera je nicméně plug-in hybrid a ke spalovacímu motoru přidává tři elektromotory; po jednom pro pohon zadních kol a třetí, který je připojený ke kardanové hřídeli a pomáhá tříválci pohánět přední kola. Touto cestou také vůz sám nabíjí 15kWh baterii, je-li potřeba. Celkový výkon vozu je 1,268 megawattu, tedy 1724 koní.

Související články

Výběr článků

Načítám