Článek
Švédská automobilka Koenigsegg, která se specializuje na výrobu supersportovních a hypersportovních automobilů, má už na svém kontě celou řadu rychlostních rekordů mezi produkčními vozy. Nedávno si například model Jesko Absolut připsal další úspěch v disciplíně zrychlení z 0 na 400 km/h i v následném zastavení z této rychlosti.
Když však Christian Koenigsegg, zakladatel značky, v roce 2020 model Jesko Absolut uváděl, měl s modelem mnohem ambicióznější cíle. Vůz s aerodynamicky optimalizovanou karoserií bez zadního křídla, 5,1litrovým přeplňovaným motorem V8, speciální převodovkou a výkonem téměř 1600 koní měl totiž za cíl pokořit hranici 500 km/h, tedy 311 mil v hodině.
Z nuly na 400 km/h a zpět. Koenigsegg zlomil svůj vlastní rekord
Automobilka sice ještě téhle mety nedosáhla, její zakladatel ovšem v rozhovoru pro Top Gear uvedl, že podle simulací by se měl model dostat za tuto hranici. K simulacím měla být použita data z větrných tunelů, kde se testovala aerodynamika, i data z dalších testů. O propočty se pak postaraly superpočítače.
Výsledkem byla simulace, podle které by měl vůz i při započtení odporu pneumatik a vzduchu dosáhnout na devátý rychlostní stupeň rychlosti 500 km/h a stále by ještě zbýval prostor ke zrychlení, než by motor narazil na omezovač.
Koenigsegg navíc dodal, že při simulaci nejde vygenerovat dostatek chladného vzduchu pro chlazení mezichladičů a chladičů, což znamená, že motor nasává teplejší vzduch než ve skutečnosti. S chladnějším vzduchem by přitom měly být schopnosti vozu ještě lepší.
Koenigsegg Jesko by tak měl být schopen dosáhnout dokonce vyšší rychlosti než 500 km/h. Tím by byl pokořen rekord modelu Bugatti Chiron Super Sport 300+, který v roce 2019 dosáhl rychlosti přes 490 km/h (přes 307 mil v hodině). Stále se však jedná o simulaci, ze které není ani zřejmé, jak se bude vůz v takto extrémních rychlostech chovat.
Reálný test ale v současnosti vázne na dvou poměrně zásadních aspektech. Tím prvním jsou pneumatiky, které musí vydržet extrémní namáhání. Tím druhým pak dostatečně dlouhá testovací trať, kterou bude nejspíš uzavřená část veřejné komunikace (k čemuž bude automobilka muset vyjednat povolení).
Klasické testovací dráhy totiž automobilce nenabídnou dostatek prostoru, aby se mohl vůz postupně rozjet a následně postupně zpomalit, čímž dojde k nižšímu namáhání jeho komponent. Koenigsegg nicméně dodal, že se automobilka pohybuje vpřed, a věří, že na reálný test dojde brzy.