Hlavní obsah

Kočár do Prahy. Škoda přetvořila první auto Laurina a Klementa

Novinky, Marek Bednář

Elektrická, autonomní a plná displejů by měla podle designérky Škody Auto Jü-chan Čangové být Voituretta A budoucnosti. Některými displeji turisty v Praze přivítá, jinými jim zase poví historii místa, kudy právě projíždějí.

Foto: Škoda

Voituretta typ A pro budoucnost dle designérky Jü-chan Čangové

Článek

Když Václav Laurin a Václav Klement v roce 1905 představili své první auto, nazvané Voituretta A, automobil jako takový byl v plenkách a s designem si nikdo moc nehrál.

Jak by ale takový vůz mohl vypadat dnes či za deset, dvacet, padesát let? Tomu se věnuje první epizoda seriálu „Ikony v novém kabátě”, s níž přichází automobilka Škoda u příležitosti svého 125. výročí.

Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly

AutoMoto

Nečekejte ale televizní pořad - seriál ukáže důležitá auta historie mladoboleslavské firmy přetvořená pro budoucnost. První je právě Voituretta A, kterou pro budoucnost přetvořila designérka Škody Jü-chan Čangová.

Foto: Škoda

Voituretta typ A pro budoucnost dle designérky Jü-chan Čangové

Novinka je bílomodrá, aby dostatečně symbolizovala trvale udržitelnou budoucnost, a místo hořlavých kapalin jezdí samozřejmě na elektřinu. Technické detaily ale oznámeny nebyly, ale nejsou podstatné. Přece jen je to „pouze” designérská studie, nikoliv prototyp auta, které by se mělo vyrábět.

Sama přiznává, že vůz ukazuje spíš na vzdálenější budoucnost - nemá volant ani pedály, takže jezdí kompletně sám. Nabídne jen velký displej, který řekne pasažérům něco o historii míst, kudy právě projíždějí. Designérka tímto prvkem myslí zejména na turisty v Praze, neboť si toto město dle vlastních slov zamilovala.

Foto: Škoda

Voituretta typ A pro budoucnost dle designérky Jü-chan Čangové

Zajímavá je také představa, kdy přední maska i středy kol jsou tvořeny displeji. „Měl by to být způsob, jak s vámi bude auto komunikovat, jak vás přivítá. Mělo by působit přívětivým dojmem, i proto dostalo jemné a zaoblené tvary,” vysvětluje designérka.

Foto: Škoda

Designérka Jü-chan Čangová ve skutečné Voiturettě typ A

Voituretta budoucnosti je její samostatná práce, ale přesto bylo třeba ji konzultovat s šéfdesignérem Škody Oliverem Stefanim. „Spousta naší práce je tajná a navíc má velmi jasné zadání. Na projekty, které ukážou vaše vize a nadání, není v klasickém pracovním vytížení moc času. Tentokrát bylo svobody až nečekaně mnoho,” říká designérka.

Zasáhl tedy Stefani do voituretty? Jen málo: „Řekl mi, že bych měla odstranit některé detaily, které připomínají řešení, jež teprve připravujeme pro naše sériová auta,” směje se Čangová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám