Článek
Puristé možná budou prskat - Porsche 911, a tím spíš v současnosti hodně ceněná generace 993 z 90. let, je sporťák pro silnice. Jenže Porsche na základě svých sporťáků nejednou postavilo terénní stroje - 959 existovala ve variantě pro rallye a 911 gen. 930 měla offroadovou variantu Safari, postavenou pro závody jako East Africa Safari Rally.
911X, kterou si můžeme prohlédnout na těchto ilustracích, je její moderní reinkarnací. Je prací nezávislého designéra Emreho Husmena, nikoliv automobilky Porsche samotné, a příznivce dovádění v terénu musí nadchnout. Je něčím na způsob křížence Fordu F-150 Raptor a Porsche 911 gen. 993, ovšem s nejmodernějšími prvky na karoserii.
„Porsche 911 gen. 993 je po stránce designu mým nejoblíbenějším autem a díky ní jsem se zamiloval do značky i aut obecně, když jsem byl v 90. letech malý kluk. Pro její pětadvacáté výročí jsem chtěl vytvořit speciál podle vlastního vkusu,” píše Husmen na svém profilu na webu Behance.
Ono výročí bylo v loňském roce, ovšem ilustrace byly zveřejněny až nyní, v květnu 2020. To ale nic nemění na jejich zajímavosti.
Husmen uvádí, že vozu hypoteticky dal pohon všech kol z modelu 959. Výkon má být 600 koní, točivý moment 800 N.m, a vůz má mít vzduchový podvozek a buď 19” terénní, nebo 24” silniční kola.
Generaci 993 jasně připomínají přední partie a silueta spolu se „skleníkem”, prosklenou horní částí karoserie. Také pruh zadních světel je jasnou indicií, stejně jako klasický spoiler „kachní ocas” na zádi většiny ilustrací. Čtveřice brzdových světel na každé straně je poznávacím znakem vozů Porsche současnosti.
Motor samozřejmě zůstává za zadní nápravou, proto také v zadní části vozu vidíme největší množství otvorů pro pohyb chladicího vzduchu. A nutno říci, třebaže Porsche nikdy nic takového jistě nepostaví, výsledek Husmenovy práce vypadá vážně poutavě.