Článek
Přepracované nárazníky a světla jsou nejpodstatnějšími změnami vzhledu Kie Sportage. Automobilka se pochlubila třemi fotografiemi, na kterých si vizuální změny můžeme prohlédnout.
Mnohem víc novinek je pod slupkou. Sportage při faceliftu vyměnila dieselovou sedmnáctistovku za čtyřválec 1,6 CRDi, označený „U3”, který bude k mání s výkonem 115 nebo 136 koní. V silnější verzi i se 7st. dvouspojkovou převodovkou nebo pohonem všech kol.
Druhým novým dieselem je dvoulitr „R”, který bude spojen s mikrohybridním systémem, nazvaným EcoDynamics+. Ten je místo klasického startéru alternátoru vybaven startér-generátorem, napojeným na klikovou hřídel motoru pomocí řemene.
Otáčí jím elektřina z 48V baterie, a to jak při startu, tak i při plném sešlápnutí plynu. Při deceleraci, např. při brzdění motorem, zase startér-generátor „svou” baterii dobíjí. Výsledkem je dle tiskové zprávy čtyřprocentní snížení spotřeby paliva dle nové metodiky WLTP.
Emise dieselů byly testovány i na skutečné silnici
Nové vznětové motory ve Sportage dle automobilky plní normu Euro 6d-TEMP. Ta je založená na měřicím cyklu WLTP, ale součástí je i měření RDE, tedy Real Driving Emissions – emise při skutečné jízdě po skutečné silnici. Přesnými hodnotami spotřeby či emisí se však Kia zatím nepochlubila.
V kabině zaujme zejména nový volant, který je minimálně u nejvyšší výbavy GT Line dole zploštělý. Zůstávají naopak čtyři řady tlačítek na středové konzoli, které sice vypadají trochu retro, ale za jízdy se používají velmi snadno a mnohem příjemněji, než kdyby bylo veškeré ovládání soustředěné do dotykového displeje.
WLTP vs. NEDC
WLTP, tedy Worldwide-harmonized Light-duty vehicles Test Procedure, je novou normou měření spotřeby osobních aut. Nahrazuje NEDC, New European Driving Cycle, protože hodnoty spotřeby naměřené v NEDC a uvedené v katalozích byly od reality, kterou pak řidiči zažívali na silnicích, vzdálené leckdy i o více než 50 %.
Cyklus NEDC nechával automobilkám poměrně velký manipulační prostor, kterého samozřejmě využívaly - např. mohly přehustit pneumatiky pro snížení jejich valivého odporu, nebo v laboratoři přitopit na 30 °C, protože to se motor rychleji zahřál na provozní teplotu a běžel s nižší spotřebou.
Cyklus WLTP tento manipulační prostor podstatně zúžil. Auto při něm musí být v takovém stavu, v jakém opouští fabriku, včetně např. typu pneumatik nebo seřízení geometrie. Test je také podstatně delší - 23,27 km oproti 11,03 km u NEDC - a jede se při něm rychleji - až 131,3 km/h a průměrně 46,5 km/h, oproti 120, resp. 33,6 km/h u NEDC.
Cílem přechodu na novou metodiku samozřejmě je, aby hodnoty spotřeby v katalozích lépe odpovídaly tomu, za kolik budou lidé jezdit v reálném světě.
Ten však samozřejmě nechybí a budou k mání dvě verze – s úhlopříčkami 7 nebo 8 palců. Infotainmentové systémy jsou údajně také přepracované. Sportage bude také nově nabízet systém rozpoznání únavy řidiče nebo adaptivní tempomat. Aktivní udržování v jízdním pruhu je v nabídce již nyní.