Hlavní obsah

Kia se elektrifikuje, už má i naftový hybrid

Novinky, fra

Kia už sice nabízí elektromobil i hybrid, ale zatím to je jen u okrajových modelů. Teď přichází hybridní pohonná jednotka, která je vlastně kompletně nová. Včetně celkové elektroinstalace. Přesto může být zastavěna do stávajících modelů.

Foto: Kia

Kia mild hybrid EcoDynamics+

Článek

Tenhle pohon se jmenuje EcoDynamics+ a je to kombinace naftového (!) motoru a elektromotoru, pracující s napětím 48 V. Přiznejme si, že tohle je velké překvapení. Hybridní nafťáky tu už byly a zase odešly a 48 V zatím nemá úplně každý.

Díky kompaktním rozměrům všech komponent se uvedenou technologii podařilo zabudovat do stávající architektury vozidel a hnacích ústrojí, a to bez jakýchkoli dopadů na praktičnost nebo způsob obestavění prostoru. Mild-hybrid Kia byl navržen tak, aby uživatele nijak neobtěžoval, a tak nevyžaduje žádné dobíjení ze zásuvky.

Prvním modelem, který ještě v roce 2018 nový naftový částečně hybridní pohon EcoDynamics+ nabídne, bude Kia Sportage. V roce 2019 bude následovat nová Kia Ceed třetí generace, stejně tak jako řada dalších modelů Kia.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Sportage

Částečně hybridní

Tohle je mild hybrid, tedy nejede pouze na elektřinu, ale vypomáhá svými 10 kW při zrychlení, rozjezdech apod. Naopak při zpomalování, resp. v táhlém klesání nebo při dojíždění na křižovatku, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru‘, kdy dochází ke zpětnému získávání energie přes klikový hřídel k dobíjení baterie za pohybu vozidla.

Energii z akumulátoru lze využít i k funkci Stop & Start, která ovšem nefunguje jen při zastavení, ale i při dojíždění. Pokud je baterie dostatečně nabitá, spalovací motor se při zpomalování se zařazeným rychlostním stupněm nebo při brzdění automaticky vypíná. Jednotka MHSG poté může spalovací motor opět hladce spustit.

DC/DC měnič 48 V baterie umožňuje propojení nové baterie s palubním napájením vozidla, což se odrazilo ve výrazném zmenšení rozměrů 12 V baterie k napájení elektrického příslušenství vozidla. Nasazení jednotky MHSG zároveň znamená zmenšení klasického startéru, který tak slouží především ke spouštění spalovacího motoru za nízkých teplot. Za většiny podmínek se spalovací motor spouští pomocí HMSG, tedy ze 48 V baterie.

Naftový mHEV pohon EcoDynamics+ automobilky Kia je možné kombinovat s manuální i automatickou převodovkou a lze jej také upravit pro různá uspořádání pohonu (předních, zadních, nebo všech kol). Hnací ústrojí bude dále upraveno pro nasazení se zážehovými motory.

Podrobnější plány uvádění technologie Mild-hybrid pohonu oznámí Kia v příštích měsících.

Související témata:

Výběr článků

Načítám