Hlavní obsah

Kia Rio 1,2 DPI po faceliftu v testu: V jednoduchosti je síla

Novinky, Daniel Havlina

Jihokorejská automobilka Kia nedávno představila modernizovanou verzi svého druhého nejmenšího modelu Rio. Už jeho předchůdce byl velmi povedeným počinem a nás tak zajímalo, jak bude vůz jezdit s přepracovaným atmosférickým čtyřválcem. Právě takové motory totiž z motoristického světa mizí.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Kia Rio 1,2 DPI

Článek

Přepracovaná Kia Rio čtvrté generace, která je na trhu od roku 2017, v rámci modernizace pro letošní rok přinesla mimo jiné i mild-hybridní pohonnou jednotku, která toho ledacos slibuje, nicméně na současném trhu není ničím výjimečným.

Naopak, úplný základ ria už před modernizací a ostatně i po ní tvoří atmosférický čtyřválec, což je něco, s čím se dnes setkáváme jen velmi zřídka.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Při pohledu na zadní část vozu na první pohled nelze rozeznat, zda se jedná o facelift či nikoli.

Malý hatchback, mimochodem druhý nejmenší model od Kie, nabídne tři stupně výbavy Comfort, Exclusive a GT Line a celkem tři různé motorizace, již zmiňovanou dvanáctistovku o výkonu 84 koní doplňují i dva přeplňované tříválce, silnější s mild-hybridní technologií. K nám se pak na testování dostala nejslabší verze 1,2 DPI, nicméně ale v bohaté výbavě Exclusive, navíc s pakety Premium a Radio.

Žádný výkřik poslední módy

Vzhledově zaznamenalo rio v rámci faceliftu oproti předchozí verzi jen kosmetické úpravy, největší změnou je rozhodně přepracovaný přední nárazník a v interiéru nový osmipalcový displej infotainmentu.

Auto je svým způsobem velmi jednoduše pojaté, což je pro někoho výhodou, pro jiné ne. Za sebe musím říct, že jsem čekal faceliftované Rio o trochu víc extravagantní. Malý a zábavný hatchback do města si to přece dovolit může, jak převedl třeba Peugeot u modelu 208.

To stejné jako o zevnějšku platí i o interiéru. Dalo by se znovu říci, že Kia mohla být kreativnější, nicméně auto uvnitř působí prostorně a pohodlně. Zajímavým prvkem je sportovně tvarovaný volant, který zůstal z původní verze a již zmiňovaný displej infotainmentu. Pro Rio jednoduše platí pořekadlo „neurazí, ale ani nenadchne”. Čím auto skutečně vynikne mezi všemi konkurenty, je nízké posezení za volantem díky poměrně variabilnímu nastavení sedadla řidiče.

Dvojtest Hyundai i30 kombi po faceliftu: Racionální diesel vs. dychtivý benzín v N Line

Testy

Co se celkové výbavy týče, testovaný model v této verzi stojí 407 980 korun, za které ovšem dostanete hlavní LED světlomety a denní svícení, automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant či sedadla, velký displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay a Android Auto, řadu jízdních asistentů nebo barevný přístrojový displej mezi klasickými analogovými budíky. Výbavy je tedy dost, nicméně cena tomu odpovídá.

Jednorožec připomíná staré časy

Kia Rio měla už v předchozí verzi jako základní motor dvanáctistovku s označením CVVT, kterou v modernizované podobě nahradil čtyřválec se stejným objemem, ale s jiným označením DPI, tedy Dual Port Injection. Ve zkratce to znamená, že motor má zdvojené vstřikovače paliva, což má vést k nižší spotřebě paliva. Kia ale přiznává, že úspora se pohybuje v hodnotách jednotek procent.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Motor 1,2 DPI je novinkou. Představuje nejslabší verzi Kia Rio.

Nejslabší motor v nabídce se pak chová přesně tak, jak by se dalo od nízko objemové atmosférické jednotky čekat a přináší řidiči zážitek jako za starých časů, kdy se o turbodmychadlech jen mluvilo. V nízkých otáčkách mohutnější zátah čekat nelze. Při běžném používání je ale motor velmi kultivovaný a nabídne poměrně slušnou odezvu na pedál. O tom, že je Rio rychlé, se ale mluvit rozhodně nedá.

Pro větší akceleraci je nutné motor samozřejmě vytočit do vyšších otáček, kde se dá s riem zažít i trochu zábavy. Při běžném používání je motor tichý a ve městě funguje příkladně. Kombinovaná spotřeba mi po týdnu užívání ukázala údaj 6,3 litru benzínu na 100 kilometrů.

V jízdě je přeborníkem

Trumfem v rukávu Kii Rio jsou ovšem jízdní vlastnosti, které by mohly být příkladem pro většinu podobně velkých či chcete-li malých aut. Projev auta je velmi řidičský, auto dobře reaguje na prudké změny v řízení a jde hezky do zatáček. Celkově vůz jízdně působí velmi vyspěle, čemuž napomáhá i příkladné řazení pětistupňového manuálu. Překvapilo mě i kvalitní odhlučnění interiéru při vyšších rychlostech.

Test Hyundai Santa Fe Hybrid po faceliftu: Opravdu důkladná modernizace

Testy

S klidným srdcem mohu konstatovat, že rio se v jízdě může rovnat s nejlepší konkurencí a co víc, rio mi přijde zábavnější, má příjemnou pozici za volantem a skvěle nastavený podvozek. Zkrátka, v tomto ohledu se vady hledají jen stěží. Na vůz se základním motorem velmi slušný počin.

Závěr

Věřím, že většinu motoristů od ria s atmosférickou dvanáctistovkou odradí už jen přízvisko „základní motor“. To je ale chyba. Pro méně náročné motoristy, kteří vůz využijí hlavně jako takzvané „přibližovadlo“ v městské zástavbě, je skvělou volbou. Auto je prostorné, na svoji třídu působí velmi dospěle a je pohodlné. Kia zde vsadila na motto, že v jednoduchosti je síla.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Interiér Kia Rio 1,2 DPI

Právem se v této třídě stále najdou zastánci původního konceptu malého zážehového motoru, se kterým se musí trochu pracovat, aby něco předvedl. A v dnešním světě plném přeplňovaní a elektrifikace je Kia Rio 1,2 DPI zajímavě „odlehčeným” autem. Nutno ale říct, že by mohlo být vzhledově o trochu více zajímavé, zvenčí i uvnitř. Kia to přece umí. Ale třeba se dočkám v další generaci.

Kia Rio 1,2 DPI Exclusive
Motor:1197ccm, zážehový atmosférický čtyřválec
Max. výkon:62 kW (84 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:118 Nm při 4200 ot./min
Převodovka:pětistupňová manuální
0–100 km/h:13,1 s
Nejvyšší rychlost:173 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,7 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1045 kg
Délka x šířka x výška:4065 x 1725 x 1450 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:325/1103 l
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:299 980 Kč (Rio 1,2 DPI Comfort)
Základní cena testované verze:354 980 Kč
Cena testovaného vozu:407 980 Kč

Související články

Kia Rio prošla modernizací

Modernizace zvenčí vypadá jako pár kosmetických změn, ovšem největší novinky jsou pod slupkou. Kia Rio dostala mildhybridní systém, se kterým má být až o 11 %...

Test Citroënu C4: Avantgarda je zpět

Třetí generace Citroënu C4 nechce být usedlým hatchbackem jako předchůdce. Svým designem možná neútočí na masy, ale jde o vážně povedené auto, které dokáže...

Výběr článků

Načítám