Článek
Jihokorejská automobilka Kia představila nový přírůstek do své čistě elektrické modelové rodiny EV, kompaktní crossover EV3. Po designové stránce vůz vychází ze staršího stejnojmenného konceptu a přebírá některé charakteristické prvky většího modelu EV9.
Oproti konceptu má ale upravené LED světlomety, lehce přepracované nárazníky a klasická zrcátka. Chybět nebude ani sportovně laděná výbava GT-Line nabízející sportovněji tvarované nárazníky a stylová litá kola. Vůz měří 4300 mm na délku, 1850 mm na šířku, 1560 mm na výšku a rozvor má hodnotu 2680 mm.
Kabina působí vzdušně a nabízí moderní výbavu. Před řidičem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, na který navazuje 5“ displej s ovládáním ventilace a 12,3“ displej infotainmentu. Fyzických tlačítek je v kabině minimum, většina se nachází na dvouramenném volantu.
Kabina je pětimístná a vpředu nabídne loketní opěrku s prostorným úložným prostorem a praktickým stolkem pro větší komfort při nabíjení. Většina materiálů v kabině byla získána udržitelně včetně recyklovaných tkanin a plastů. Zavazadelník má objem 460 litrů, přední frunk nabídne dalších 25 litrů.
Technickým základem vozu je platforma E-GMP s 400V architekturou. Vůz je osazen vždy pouze jedním elektromotorem o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 283 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h by měl vůz zvládnout již za 7,5 sekundy, maximální rychlost je omezena na 170 km/h.
Automobilka nabídne dvě velikosti baterií. Standardní má kapacitu 58,3 kWh, verze Long Range pak 81,4 kWh. Větší baterie by měla zajistit dojezd až 600 km na jedno nabití, při připojení na rychlonabíječku by pak nabití z 10 na 80 procent mělo trvat zhruba 31 minut. Díky podpoře V2L navíc půjde z baterie nabíjet i jiné elektrické spotřebiče.
Kia EV3 bude uvedena na korejský trh v červenci roku 2024, premiéra na evropském trhu by měla následovat v druhé polovině tohoto roku. Na cenu, za kterou se bude prodávat, si budeme muset ještě počkat.