Článek
Motoru s plynule proměnnou periodou ventilů říkají Korejci zkratkou CVVD – anglicky Continuously Variable Valve Duration. Tato technologie reguluje dobu otevírání a zavírání ventilů v závislosti na jízdních podmínkách, čímž podle automobilky zlepšuje výkon o 4 % při současném snížení spotřeby paliva o 5 %, respektive produkovaných emisí o 12 %.
S řízením ventilů už se setkáváme u moderních motorů roky, ovšem jedná o technologii proměnného časování, kdy řízení ventilů reguluje časování otevírání a zavírání ventilů. Už známe i technologii, která řídí objem přiváděného vzduchu nastavováním zdvihu otevírání (plynule proměnný zdvih ventilů).
Takové technologie proměnného řízení ventilů nemohly regulovat periodu ventilů, neboť signály pro zavírání ventilů měly nižší prioritu než signály pro otevírání ventilů, takže nebylo možné reagovat na měnící se jízdní situace. Tím se obloukem dostáváme právě k novému systému CVVD. Ten posouvá tuto technologii novým směrem tím, že uzpůsobuje dobu otevření ventilu požadavkům motoru.
Když se vozidlo pohybuje ustálenou rychlostí a klade nízké nároky na výkon motoru, CVVD otevírá sací ventil od prostřední fáze až po samotný konec kompresního zdvihu. Takto pomáhá zlepšovat spotřebu paliva tím, že snižuje odporové síly z důvodu komprese.
Když jsou však požadavky na výkon motoru vysoké, např. když potřebujete předjíždět, sací ventil se zavírá již na počátku kompresního zdvihu, aby se maximalizovalo množství vzduchu použitého ve fázi výbuchu. Tímto se zvyšuje točivý moment ve prospěch lepší akcelerace.
Společně s novou technologií CVVD se představil benzínový vidlicový čtyřválec SmartStream G1.6 T-GDi s přeplňováním, dosahující maxima výkonu 180 koní a točivého momentu 270 Nm. Očekávejme jej ve většině kompaktních modelů Kie včetně Ceedu. Stejný motor s touto technologií použije i sesterský Hyundai.